©Svenska RD-Klubben 2024-10-30 09:23 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
Kategori: Teknik Rubrik: Ökad effekt, vridm utan trim? Startad av: Conta | Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 081103 | Ankan | 182 | Moffe!!Nu är det slut på diskutionen punkt... ta bort denna tråd från forumet, så glömmer triboron, och diskuterar våra rykande tvåtaktare istället!! eller vad säger alla ni andra forum medlemmar081103 | Conta | 181 | Nu ska du få höra Ankan och ni andra. Ankan fick fram att jag jobbar som professionell styrelseledamot. Jag kan berätta att jag gör det i innovativa, utvecklingsbara bolag. Tyvärr sitter jag inte i styrelsen hos Triboron, men jag skulle inte ha något emot det.
Jag sitter i sex olika styrelser. Dock har inte Coldis Sweden (min sons bolag) eller GCM (som säljer IP-telefoni) något med Triboron att göra. Däremot har jag varit rådgivare i patent och organisatoriska frågor åt ett bolag nära Triboron. Jag tycker bolaget som har Triboron är oerhört intressant med sin innovation. Eftersom jag är motorintresserad är jag mycket nyfiken på utvecklingen av denna innovation. Hoppas att Triboron testar sin produkt på Umeå universitet, för att få en bra utvärdering. Även jag är nyfiken på resultatet. Fortfarande vore det roligt att höra vad andra har för erfarenheter av Triboron, men det mesta är nog sagt nu verkar det som. Med tanke på att energin läggs på annat än tekniska frågor gällande Triboron, så kanske det är dags att lägga ner tråden. Om det sen visar sig att Triboron inte fungerar får jag nog vara den förste att bli bespottad, men visst vore det kul om det verkligen fungerar? Eller hur? /Conta081103 | Stinke | 180 | Myth Busted! Som dom säger på Discovery081102 | Ankan | 179 | Känns bara lite fel om ett forum används som reklam Coldis Sweden Kommanditbolag
Org.nummer: 969724-0076 Bolagsform: Kommanditbolag
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2007-01-17
F-Skatt status: Aldrig registrerats för F-skatt
Momsgrupp: Tillhör ej någon momsgrupp hos RSV
Momsstatus: Har aldrig varit registrerad i Momsregistret
VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Bolaget skall bedriva handel inom sportartiklar, cykel, motorcykel, skateboard, snowboard, skidor och kläder.
081102 | Ankan | 178 | ang inlägg nr9 har svårt att tro att conta inte har något med försäljningen att göra med sin affärsbakgrund Ny ordförande i styrelsen för GCM.
Conny Coldevin, som varit strategisk rådgivare och samtalspartner för styrelsen, kommer att gå in i styrelsen som ordförande. Conny har en stor erfarenhet av styrelse- och ledningsgruppsarbete. Under de senaste 10 åren har han haft ett eget företag inom affärsutveckling och utbildning inom strategi-, ledningsgrupps- och styrelsearbete. Dessutom har han arbetat med utvecklingsbolag som mentor och strategisk rådgivare. Under de senaste två åren har han ingått som en strategisk partner för GCM. Conny har även arbetat som försäljningschef på Svenska Spel, Stockholmstidningen och Ultraförlaget, reklam- och marknadschef på Favörbutikerna samt som koncept- och affärsutvecklare på Pressbyrån. Vi ser det som en stor tillgång att knyta Conny hårdare till GCM då han i sina olika uppdrag och tidigare anställningar fått stor erfarenhet av växande bolag där utveckling och lönsamhet är två av nyckelorden. Hans erfarenhet av komplex försäljning ger också möjligheter till utveckling av GCM.
Daterat 2007-05-01
www.allabolag.se/befattningshavare/Coldevin%252C_Bj%25F6rn_Conny/5cd75bd490be944f5f8b6dd1407560d3 bara min åsikt081101 | enok | 177 | Conta, när jag skriver topphastighet, så menar jag max topphastighet, inte vad du har i slutet på rakan på någon racebana.Då är det max effekt iförhållande till luft o rullmtstånd som är avgörande.Utväxlingen skall vara
anpassad så maxeffekt varvet hamnar där
du har max fart. 081101 | Ankan | 176 | Finns det något mera att säga om den här produkten- ingen kan bevisa det ena eller det andra. Du conta som verkar ha en del med det här att göra, kan inte du ta kontakt med MotorService i Vilhelmina så kanske dom vill kommentera allt som sägs här? eller vad säger du/Ankan 081101 | Conta | 175 | man får naturligtvis högre effekt - felskrivning i föregående inlägg.081101 | Conta | 174 | Angående inlägg 169:
Jag kom i kontakt med de som tillverkar oljan och fick några liter Triboron. I början körde jag bara på 2% eftersom jag var orolig och inte riktigt trodde på produkten. Jag började med moppen, som faktiskt går fortare och är betydligt starkare. Sonen blev stoppad av polisen. En 130 kg (ni förstår - tjock) provkörde och skulle tvinga sonen att erkänna att den är trimmad. Efter att de bl a tittat på variatorn så fick han åka, mest för att han uppmanade dem att ta med moppen och låta någon titta om den är trimmad. Efter sådana händelser har jag hört Olle Skog berätta om ökat vridmoment och lägre bensinförbrukning. Jag var i kontakt med en kille som lämnat Triboron till ett racingteam i snöskotercross, Sverigeeliten. De upplever klara skillnader i varvtider när de kör på Triboron.
Det är klart att det är lätt att bli entusiastisk. Nu har jag under två år använt det i bilar, moped, motorsåg, båtmotor, CBR 900R, CB 125 cross, CRF 450 R och inte minst i min RD 400 med trimmad TZ 350 motor.
Jag är numer ganska övertygad. Ni som inte är det har jag full förståelse för. Men jag har inget att bevisa - jag försöker förmedla mina erfarenheter till de som eventuellt är rädda om sina motorer. Triboron får själv bevisa. Men de som är nyfikna kan ju själv söka kunskap, t ex hos Motor Service i Vilhelmina som är en välkänd superseriös företagare. Han var också mycket tvivlande ända tills han började testa. Han har testat många saker och menade att det var första gången som han sett testresultat att det fungerar. Själv tycker jag det är fascinerande och det är numer en fröjd att titta in i motorerna. Men visst låter det som en saga. Med detta kan man göra tvåtaktare miljövänligare än fyrtakt. Som bieffekt får man lägre förbrukning och lägre effekt. Det är klart att man tvivlar...
Så även jag hoppas på fler tester.081101 | Conta | 173 | Christian, förstår vad du menar i inlägg 172. Det talar för att edt inte bara är minskad friktion utan även bättre energiinnehåll. Kanske p g a mindre olja? När det gäller graferna ser man att i ena fallet börjar y-axeln med 10 och i andra med 20.
Jag skrev ut graferna på transparant papper och lade dem ovanpå varandra. Där ser man tydligt skillnaden i vridmoment, och lite på toppeffekt.
Kommentar ang inlägg 171: När det gäller båten så behöver inte motorn i sig ge högre effekt totalt sett. Antag att vridmomentet ökar, den blir starkare med Triboron. Då orkar motorn varva mer och går därmed fortare.
På den tiden jag körde racing mixtrade vi med kedjedreven. Tvåtaktmotorn har ju ett kort register. Därför försökte vi få rätt utväxling så att jag med så hög växel som möjligt kunde komma inom ramen för bästa vridmoment i motorn i kurvorna för att få så hög utgångshastighet som möjligt. I båtfallet kan ju vridmomentet blivit bättre anpassat till propellern.
Likadant gjorde vi med min gamla Honda 750. På Anderstorp ökade topphastigheten på långa rakan med 8 km/tim bara genom att ändra drevning och därmed utväxling. Det gjorde några tiondelar på varvtiderna. Det är väl det som är så kul med teknik, det finns inga självklara lösningar, som att enda sättet att nå högre toppeffekt är högre effekt(riktat mot inlägg 171).
Angående inlägg 169: 081101 | Christian | 172 | Svar till inlägg 170, Conta:
Vad jag menar är att graferna är orealistiska om det bara vore en skillnad i motorfriktion mellan körningarna, då skulle graferna se annorlunda ut. Dessutom ser det oseriöst ut när graferna har konstiga värden på axlarna. Ett test av Umeå universitet skulle vara mycket intressant, jag håller med.
Håller även med inlägg 171, en viss sänkning av friktion skulle ge i storleksordningen dubbla effekten är inte rimligt. Då skulle grundfriktionen vara extremt hög, om effekten skulle kunna bli dubbel med hjälp av en sänkning, det låter inte som en bra motor från början?
/ChristianRDT081031 | enok | 171 | Angående inlägg 116. Om detta varit ett landgående fordon, så för att öka toppfarten med som i detta fall 25%, så krävs dubbla motoreffekten. Vet ej hur det är i vatten men tror det det krävs
ännu högre effekt ökning.
081031 | Conta | 170 | Nu börjar det bli intressant, tycker jag. Christian, du säger att graferna på hemsidan är påhittade. Jag kan inte avgöra om du har rätt eller fel. Dock vet jag att Maskinservice i Vilhelmina är ett seriöst företag. Håkan Larsson där har ju gjort testerna. Det skulle vara intressant om du kunde tolka materialet han har av testerna. Man måste väl kunna ringa dit och höra vad han säger.
När det gäller detta med oljeinblandning så säger man att olja behövs för att täta i vissa motorer, såsom t ex inom gocart, där 5-6% inblandning inte är ovanligt. Tommy Lindblom på Raceway berättade också att samma sak gäller med RC-motorer, som ju helt saknar kolvringar. Men där har man provat med Triboron och enligt utsago från Tommy nått bättre resultat med triboron.
Vad jag vet är att min båtmotor går fortare sen jag började med Triboron. Där kör jag med 0,5% inblandning.
Men som sagt. det skulle vara intressant att höra vad Håkan Larsson säger.
Det sägs också att Tribologicenter på Umeå universitet skall göra tester på produkten. Vi får väl vänta till dess annars.081030 | LCracer | 169 | OK Christian. Tack för ditt svar. Jag är med på ditt resonemang om skillanderna i motorkonfigurationerna. Det låter troligt att friktionsbilden ser helt annorlunda ut för en cross motor mot en båtmotor. G. Bell behandlar bara racermotorer (eller motorer som används för racing) i sin bok.
Vad gäller Triboron, så låter det mer som något som säljs på TV-shop. Jag är också skeptisk. Men de ska väl ha en chans att visa vad den går för (med riktiga motortester och inte puttra runt stan på moppe en söndag eftermiddag och kalla det för test) innan man skjuter ner den. Kan Conta prestera något som liknar en riktig test? /LCracer081030 | Christian | 168 | Svar till LCracer (inlägg 166):
Intressant.
Undrar om inte det kan vara så att påverkan eller i detta fallet vinsten
av mera olja kan variera beroende på motorkonfiguration.
Om man jämför en högrtimmad crossmotor med t.ex. en båtmotor så
skiljer sig ju sättet att uppnå effekt på ganska kraftigt.
En crossmotor/tävlingsmotor har ju mycket effekt per cylindervolym och uppnår
detta med högt varvtal och extrema porttider.
En båtmotor litar ju mera på cylindervolym men har mycket mycket högre krav
på tillförlitlighet.
Här kommer spelar det alltså in hur mycket area som finns mellan kolv och cylindervägg,
möjligheten att bibehålla smörjfilmen (=friktion). Man kan nog säga att en RD350YPVS
ligger någonstans mitt emellan de båda fallen ovan.
Jag tror därför att det fallet Graham Bell provade säkert är sant för den motorn han körde men att
det inte gäller för alla typer av tvåtaktare. Det är ju trots allt faktum att olja har sämre
egenskaper som bränsle än bensin, och därmed är det motorns friktionsegenskaper som
påverkar hur mycket olja som är lämpligt för varje enskild motortyp. Man får nog helt enkelt
prova sig fram.
Mitt resonemang om oljeinblandningen var ju egentligen tänkt som ett svar på att just "Triboron"
inte skulle vara bättre än någon annan olja p.g.a annat energivärde. Det var frågeställningen i inlägg 122.
Att sedan diskutera oljeinblandningens påverkan på effekten är nästan (borde nästan) vara
en egen tråd för då är frågeställningen lite annorlunda. -men minst lika interssant
/ChristianRDT081030 | Moffe | 167 | Här är boken LCracer snackar om.
Finns att köpa på amazon.com tex.
081029 | LCracer | 166 | Intressant du skriver om oljeinblandning Christian. Jag har också haft din uppfattning om att en liten oljeinblandning ger bättre effekt än en stor oljeinblandning. Sen läste jag en bok om 2-takts trimning av Graham Bell (erkänt duktig motorbyggare/trimmare) Han hade gjort tester på en Cross motor bromsad i en bänk. Han testade olika procenttal av oljeinblandning. Resultatet blev lite överraskande. Ju mer olja i bensinen, dess då mer effekt. Hans slutsats var den att oljan minskade friktionen mer än vad den "tog bort" av energitillförsel i form av plats som "icke energigivande bränsle" Han menade att man på en racer skulle söka en så hög inblandning som var praktisk möjlig utan att stiften slår igen... Upp åt 5-6% (eller mer!) med vissa oljor... Detta skriver jag ur minnet för jag har lånat ut boken och kan inte verifiera det nu. (jag kan också minnas lite fel alltså) På min racer blandar jag numera ner generöst med olja. Jag verkar inte sakna effekt jämnfört med min konkurrenter, men jag tror inte oljan ingetligen har så stor inverkan på effekten. För mig är det viktigast att oljan skyddar motorn med en bra oljefilm och underlättar värmeöverföring från kolv till cylindervägg. kolvar blir lätt överhettade på en TZ har jag lärt mig... / LCracer
P.S och så luktar det så gott också..!081029 | Anonym! | 165 | Tror Christian har helt rätt, om det skulle vara så enkel att minska friktionen så skulle väl alla motortillverkare jubla världen över/Anonym!081029 | Christian | 164 | Svar på inlägg 121+122:
Svar till 121: Jag lovar att om någon uppfinner en teknisk lösning som ger sänkt friktion utan negativa effekter så kommer denne uppfinnare att kontakta alla världens motortillverkare (bilar, MC, lastbilar etc etc.). Ingen som tillverkar motorer vill göra ett sämre jobb än vad som behövs (=sänkt förbrukning).
Om uppfinnaren misslyckas med att sälja in sitt koncept så återstår eftermarknaden. Biltema, Mekonomen och andra kanaler får man försöka använda för att få ut sina produkter. Sedan är det upp till var och en att själv bestämma sig för om det innebär att medlet fungerar eller inte. Jag tycker själv att svaret är uppenbart.
Gissa hur mycket pengar t.ex. BMW lägger på utveckling av sänkt förbrukning. Ser Ni reklamen på TV? Start-stopp, bromsåtervinning etc etc.
Att hälla i en annan olja är ju "gratis" i jämförelse. Om det fungerar vill säga.
Svar till 122:
Energi-innehållet i olja är ingenting jämfört med bensin. Olja brinner dåligt, olja tänder dåligt och olja har opålitliga egenskaper som bränsle.
Försök tända eld på en pöl med olja jämfört med en pöl med bensin så vet Ni vad jag menar. För maximal effekt på tvåtaktare skall man minska
oljeinblandningen till ett absolut minimum. Detta för att oljan "tar plats" från bensinen.
Jag vill fortfarande påpeka att graferna (inlägg 120) är orimliga. Dom ser helt påhittade ut. Friktionsvinsten kan inte variera på det sättet som det gär för olika varvtal.
Skulle gärna se lite mera seriösa diskussioner om detta tack.
/ChristianRDT081024 | LCracer | 163 | Det låter ju väldigt bra. Jag själv kör med Castrol 747 i min TZ, mest för att det luktar så gott ;-). (Det är också den bästa oljan jag har kört med. Lämnar alltid en fin oljefilm på kolvar och cylinderlopp) Luktar triboron lika gott? I Classic racing är det ju viktigt att det ser ut (och luktar) som förr, på den tid då det begav sig, så rök och lukt är ingen nackdel tycker jag. (Men det finns många som tycker tvärt om)Jag kommer gärna över till dig i depån och tittar nästa gång du har med dig en TZ som går på Triboron. I mina ögon finns det nog inget tuffare test för en 2-takts smörja. Jag vet av erfarenhet.. (läs skurit ett antal TZ motorer...) /LCracer081024 | Conta | 162 | Nu har jag provat Triboron tvåtaktolja i alla tvåtaktare jag äger. För några dagar sedan lättade jag på cylindrarna på min RD och kan inte hitta tillstymmelse till kocks på kolvar eller bakom ringar. Det är helt rent inne i cylindern. Hur ser det ut i din motor? Är det fler än jag som haft brott på kolvringar p g a för mycket kocks? Jag har lyst genom tändstifthålen i min båtmotor, som nu gått två säsonger på medlet. Lika rent där. Jag har använt det i mopeden under två år. Upplevelsen är en mycket starkare moped. Detta är lätt att mäta då den tidigare inte orkade med två personer uppför en brant backe vi åker varje dag. Men den kanske har fixat sig själv...vad vet jag? Jag använder den i min motorsåg, som jag plockat ner flera gånger. Helt ren inuti och jag upplever den mycket starkare och rappare. Och att slippa lämna kläder utomhus, som man fick göra tidigare p g a lukten, slipper jag nu. Det är lätt att bli entusiastisk. Att jag använder det i min TZ 350 motor, som kostat många slantar visa att jag tror på produkten. Jag tror att medlet är mycket skonsamt mot motorn. Därför ville jag bara tipsa ni andra som kanskle också är rädda om era tvåtaktsmotorer.Men samtidigt skulle det vara intressant att höra vad andra, som också provat, upplever medlet. Ni andra snackare kan väl göra det i något annat forum. Ni som provat - hör av er. / Conta081024 | Anonym | 161 | Hur redigerar man inlägg om man inte loggat in, alltså varit Anonym? Jag har råkat skriva mitt riktiga namn i ett inlägg. 081024 | Anonym | 161 | Jo men de vet jag Kalle har hjälpt till o rensa rören när ja kört på finland,
Men de är ju värre om de syns när ja tittar på töser tur att det bara
är vi anonyma som kan läsa detta.
anonym (arne)081024 | Anonym | 160 | Du kan vara lugn Arne. Allt som ger mindre än 2 års fängelse lägger vi oss inte i. Så länge du bara sniffar gränsen så är det lungt. Men du borde kolla upp vad i fru gör med Karl-Erik Jönnson på veckorna när du kör timmer i finnland./ A081024 | Anonym | 159 | Kan ni se alla sidor ja har varet inne på?
Kan min fru och barn barnet de också?
I såfall begär ja härmed att alltihop tas bort och de fortare än en höna skiter!!
Anonym (Arne)
081024 | Anonym | 158 | (anonym) Vi har ett europamöte snart (hemligt) där vi ska träffa representanter för ATBR (Anonymous Twostroke Bike Riders) då kommer nya medlemmar som inte alltid varit anonyma tas upp som prospects där kan du ha en chans. Mitt tips är i nu läget att du håller en låg profil och bara är anonym på alla forum. Även de Lastbils forum och de timmerlastbilssläpsforum som vi sett att du deltagit i. Annars är huvudfrågan på mötet i ATBR hur vi ska sköta medlemskapsregister, det finns misstankar om att många är dubbelanslutna och när en klubb är anonym är detta svårt att kolla upp. Men vi löser säkert detta. / A081024 | Anonym | 157 | Får ja va med om jag också byter namn till anonym?
Arne (anonym)081024 | Anonym | 156 | Tyvärr måste vi avböja Arnes medlemskap i Anonyma Rd-Klubben eftersom han uppgivit sitt namn. För att vara aktuell för klubben krävs att man är anonym. Detta för att undvika att man får problem med myndigheter och rivaliserande klubbar. Om nån i klubben åker fast kan han inte avslöja något om klubben. Detta är mycket bättre en en klubb av cellstruktur där en hel cell måste kopplas bort från klubben om det händer något. Hoppas detta suddar ut en del frågetecken. Tackar även för allt stöd under tiden klubben hade problem. / A081024 | Anonym | 155 | är du säker på det Jampe081024 | Anonym | 154 | Arne.Dom bara skojar!
Mvh
Jampe081024 | Anonym | 153 | Nä nu förstår ja inget ting! Finns de två RD motorcykelklubbar?
Det där med ip-adress och brandskyddet har nog mitt barnbarn reda på så de får han hjälpa mig med.
Jag vill ju gärna följa era intresanta diskutioner!
Arne081024 | Anonym | 152 | Vi har för närvarande 8 olika trådar rörande Triboron på Anonyma Rd-klubben forum. Vill passa på att hälsa Anonym välkommen in i klubben. / A081023 | Anonym | 151 | Ingen anning? är du det?/Anonym081023 | Anonym | 150 | tror du att jag helt väck i skallen081023 | Anonym | 149 | Får vi diskutera triboron??? på det anonyma forumet/Anonym081023 | Anonym | 148 | Gör så här. Var inloggad mellan 03.00 och 03.15 i natt, skriv din ip-adress i "Live" ta bort brandvägg och virusskydd och tillåt att Anonyma Rd-klubben får logga in på din dator. Vips så är du medlem. / A 081023 | Anonym | 147 | Jag vill vara med tala bara om hur man gör081023 | Anonym | 146 | Hej, vi är några helt vanliga Anonyma killar som gillar rd i allmänhet och att vara Anonyma i synnerhet tänkte starta en ny klubb med nytt forum. Den kommer att heta Anonyma Svenska Rd-klubben eller Anonyma Rd-Klubben vissa vill inte att vi visar att vi e från Sverige. Finns det intresse så hör av er på det vanligaste sättet. Medlemskapet och klubbtidningen "Alias" skickas hem i ett diskret kuvert så ingen behöver veta att det är du som är med i klubben. / A081023 | Anonym | 145 | Det är snart inte många inlägg kvar så blir detta den största tråden i Svenska RD klubbens historia under denna ledning. / Dr. Knut 081023 | Anonym | 144 | det är det jag skriver stäng tråden081023 | Anonym | 143 | Helt rätt, vi autonoma måste få komma till tals!!081023 | Anonym | 142 | Allvarligt talat pojkar det här börjar likna skit, kommer ihåg det gamla forumet där var det ordning och reda.
Kommer inte ihåg att det var sån pajkastning, oseriösa inlägg i den omfattning som det är här nu är ju helt makalöst.
Men men, tiderna förändras tydligen.
Bara ni har det roligt så fortsätt ni ;-)
Mvh
Jampe 081022 | Anonym | 141 | Om anonyma inte får göra inlägg så dör nog foumet helt, kanske lika bra det!!081022 | Anonym | 140 | Är inte Anonym en person? trodde det var hans/hennes alias!!081022 | Anonym | 139 | det är ju anonyma som bär upp hela klubben.....081022 | Anonym | 138 | nog måste dom anonyma få komma till tals mera inn
lägg081022 | Moffe | 137 | Christian (inlägg 120) kan du inte låna testbänken på Volvo och köra försök med en liten tvåtaktare?
Du verkar ju ha bra koll på hur man testar.
Jag kan bidra med en Kinesisk tvåtaktare för försöket:-)
Och Conta, kan du inte stänga för Anonyma kommentarer?081022 | Anonym | 136 | Inlägg135. Du kan vara där själv eftersom du verkar ha erfarenhet. Pallar du inte trycket av att se din produkt bli sågad, så har du valt fel forum. Men för all del du kanske har startat en tråd om detta där också?081022 | Anonym | 135 | Kan inte några av er moppepuckon lämna arenana och dra till Lunarstorm istället, ni behövs där med era intelligenta, djupa inlägg.081022 | Anonym | 134 | vad är det för snack om att tvåtackt är skit det är mycket bra grejor081021 | Anonym | 133 | Klart man kan tvåtakt är ju ändå skit081021 | Anonym | 132 | Men man kan exprimentera på en Rd tvåtaktare??081021 | Anonym | 131 | inlägg129 Nä för helvete inte häller ja sånt skit i min scania de e ju oljefilmen som bär å ja tror nog grabbarna på castrol har rätt bra koll på hur man skall undvika metall mot metall kontakt, tror ni en flygmotormek skulle experimentera och hälla i junket i sin aviation-olja för att han hört att det ger 30% mer effekt, nä tror inte det men så vet han förhoppningsvis lite om motorer också........
Arne081021 | Anonym | 130 | tror att jag skall prova det på symaskinen en singer081020 | Anonym | 129 | inlägg128 Borde gör underverk på en lastbil, med dagens dieselpris, tänker du pröva?081020 | Anonym | 128 | Nu e ja tilbaka efter en långkörning i finland me timmerbilen å har fått låna barnbarnets datamaskin så nu ska ja se va ja kan göra för å hjälpa er grabbar
återkommer
Arne081020 | Anonym | 127 | inlägg 124, nej jag bytte bara ut tvåtaktoljan. Men en bra idé. Det kanske kan ge lite till..081020 | Anonym | 126 | har du sett det själv riktat mot innläg 125081019 | Anonym | 125 | där kom ett bevis till, nu måste det vara sant!!081019 | Roadrunner | 124 | Gick ut o kicka igång den när den kallnat. det brukar ryka pinsamt mycket med vanlig olja men nu ingen rök. 081019 | Anonym | 124 | inlägg 116 bytte du även olja i växelhuset? 081019 | Anonym | 123 | nu börjar det att ta sig igen hejahejaheja081019 | Anonym | 122 | Christian har ju en poäng där men om jag fattat rätt så ökar effekten också p g a bättre energiinnehåll. 0,5% istället för 2% inblandning. Sen det att avgaserna är varmare och motorn i sig kallare, kan det påverka effekten?
Eller... va fan vet jag?081019 | Anonym | 121 | Kanske något för Volvo- ChristianRDT
Volvo behöver få ner sin bränsleförbrukning081019 | Christian | 120 | Titta på graferna på hemsidan, gå in på "2-takts olja".
Jämför bilderna före och efter.
Friktion i en motor är en relativt linjärt ökande kurva som funktion av varvtal (med undantag för vissa gasväxlingsmässiga effekter pga av ev. ändringar i pumpförluster).
Om man nu jämför före och efter (vi bortser från att x-axeln skala är skum, är det 1000-tals varv tro?) så verkar ju det bli mycket bättre på "låga" varv, vid "6" är det dock helt oförändrat resultat före och efter. Det är ju mycket otroligt att friktionen just där skulle vara samma om man vinner så mycket före och efter det varvtalet? Moment och effektkurvorna ser ju dessutom olika ut. Om ämnet som bara påstår sig ändra friktionen så skall moment och effektkruvor parallell-förskjutas uppåt på graferna, inte ändra utseende. Det strider helt mot alla teorier om hur friktion påverkar en moment och effektkurva.
/ChristianRDT (jobbat 10år på Volvo PV motorutveckling med motorprovning)081019 | Anonym | 119 | placeboeffekt? lr081019 | Roadrunner | 118 | ok har nu provat en repa med den nya oljan.ca en timmes körning med en rd 350 85a som är konverterad till e85 börjar med 2% det funkar bra tomgången har ökat ca 500 varv och tempmätarn står ganska mycket lägre än innan. det känns som den drar bättre över hela registret det ryker nästan inte alls 081019 | Anonym | 117 | Då är det väl bevisat lr hur? 10kmh snabbare!!081019 | Anonym | 116 | Har nu testat den här nya oljan på min båt, en Triss 41 med en Suzuki 25 hk från -79. En kväll med spegelblank sjö provade jag med min vanliga olja. Min Garmin Quest GPS visade då 22,4 knop. Sen bytte jag till nya oljan. Rekommendationen var att köra ett tag med nya oljan så att det skulle "bonda" med metallen. Efter 3-4 tankar, ca 40 liter var det dags för ny test. Återigen spegelblank sjö. Temperaturen 4 grader kallare. Min Garmin Quest visade nu 28,4 knop. Jag upplever att båten planar snabbare. Vet inte vad jag skall tro...081017 | Anonym | 115 | om friktionen minskar 70% så borde den nästan gå av sig själv lr??081017 | Anonym | 114 | är det verkligen sant då skall jag prova081017 | Anonym | 113 | Enl hemsidan så får man 70% mindre friktion i en fyrtaktsmotor, så häll i 34 chevan och gasa på081017 | Anonym | 112 | oj då då har jag missuppfattat det ber om ursäkt men går det att ha min SAAB MONTECARLO 1967081017 | Anonym | 111 | Jag tror även om det är ett lurndrejeri att denna produkt är ämnad för 2-taktsmotorer. / Norobirt081017 | Anonym | 110 | JAG SKALL BESTÄLLA EN OMGÅNG TROR NI ATT DET GÅR ATT ANNVÄNDA TILL BIL (CHEVY) 34 SKULLE VARA BRA OM JAG FICK MERA SPRUTT PÅ DEN081015 | Anonym | 109 | Kan ingen beställa och tala om hur det gick skar den? eller gick den som faaannnn 081015 | Anonym | 108 | Känns lite "kom till väska" men på skoterfoumet verkar de ha genomskådat Contas bluffprodukt också. / Mr Bister081015 | Anonym | 107 | vilka skojare men du förtydligare dig081015 | Anonym | 106 | Vem är det som har intresse i att tråden stängs? Låter som att skojarna fortfarande inte förstått att vi är intresserade....081013 | Anonym | 105 | Då är det alltså mera trovärdigt eller hur!!081013 | Anonym | 104 | Nu verkar deras hemsida vara mer eller mindre klar. Triboron.se. Där finns återförsäljare081012 | Anonym | 103 | Är inte Bullshit en medlem? | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|