Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-04-20 14:37 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: YPVS fråga..
Startad av: Anonym
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070329Anonym11Tack för svar! Ska ge det ett nytt försök. Men ska ta hjälp av en mer erfaren denna gång.. Fortsättning följer..
070329Anonym10Hej



Mina ventiler stod inte heller rätt på samma nivå. Ventilerna var renoverade med nya bussningar, nedsvarvad koppling hos Ebos. Inget fel på renoveringen. Det fanns dock ett litet glapp i kopplingen ändå. Jag gjorde så här: Tog en läskburk, klippte ut S - formade shims. Det blev fyra stycken. Stackade dessa och lade in dem i kopplingen. Det var pillrigt och svårt, men glappet försvann och ventilerna står exakt jäms med varann. Jag har kört länge så här och har inget glapp. S - shims shimsar här ventilerna i motsatt riktning i förhållande till varandra.
070328Anonym9Hej igen,

ett par tankar..Förmodar att det är ypvs ventilerna du kallar för kolvar, eller?

Har då fått rätt ventil i rätt cylinder? viktigt enligt rep. manualen jag har.

Har du fått i bussningarna rakt i cylindrarna? om de kommer lite snett kan de nog dra med sig ventilerna så de tar i loppen.

Lycka till.

/Magnus, Ör
070328Anonym8Kan vara så att cylindrarna är borrade. I så fall om man inte har slipat ner lite på ventilen och dom är kraftigt slitna så kan dom ta i kolven. Kolla upp noga annars blir det dyrt.

/Lasse2t
070328Anonym7Fan, detta blir bara värr o värr. Nu börjar "kolvarna" ta i loppet dom går i, kan vara så att kopplingen drar "kolvarna" snett så att ist ligga rakt mot varandra ligger dom som ett "V" mot varandra. ELLER, att de lilla spel som finns när man drar åt cylindrarna gör att de blir snett i "kolvloppet". Någon som vart med om detta?:S Tacksam för svar!!!/Imperius
070325Anonym6Hej,

jag renoverade min ypvs i våras och la märke till samma fenomen, men så länge kopplingen emellan cylindrarna är i rätt läge så är detta inget man kan göra något åt utan större ingrepp.

Mina var i gott skick, inget som helst slitage, så det har säkert alltid varit så.

Läste någonstans att när man justerar in dom så ska man lossa höger ljuddämpare och kolla att det är fullt öppet där när ventilen står i nolläge efter rengöringssekvensen, nån anledning bör det ju vara att just höger ventil ska kollas.

Magnus, Ör (Växjö)
070325Imperius5Nu har jag tittat lite mer på detta problem, och de är nog kopplingen som är sliten. Men efter lite nogrannare åtdragning så skiljer det endast 2 mm från att båda "kolvarna" är helt paralella i utloppet. Då måste jag få veta, är det godkännt eller är det isärplockning av allt(igen) som gäller?/Imperius
070312thomas4Har för mig att du måste ta bort cylindern för att kunna få ut dom men du kan ju alltid rycka i dom lite för att kolla.



/Thomas
070312Imperius3Jag har nyligen haft hela motorn isär för just en nyppning på ena cyl.(minns ej vilken..) Då gjorde jag iofs bara rent ypvs ventilerna och loppet, jag bytte inget. Men jag ska ta bort kopplingen idag och se ifall jag kan få ut en av ventilerna också för att se om de glappar.
070311thomas2Låter som det behöver tas isär och renoveras. Kör man för länge så blir högra cylindern för varm, och det nyper. Glappar det med i bussningarna?



/Thomas
070311Anonym1Kontrollera kopplingen mellan cylindrarna. Hade detta bekymmer själv. För mig var det den högra cylinderna som ej följde med (motsatt sida av YPVS servorn)
070311Anonym0Måste/ska ypvs-portarna vara exakt paralella? Jag har försökt att få dom de, men de skiljer ungefär 3-3,5 mm från helt öppen på ena när den andra är helt öppen. Kan de vara att kopplingen mellan är sliten, eller är de "kolvarna" som är slitna vid kopplingsanordningen... Tacksam för svar! Vill ju få ihop gamla bettan.. /Imperius

| Sajten använder Cookies. |