Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-10-30 09:23 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: Köra utan oljepump, ver 2
Startad av: gorana
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
100717Anonym5HEJ,

om Du behöver en pump så maila mig på

c.xp (kanelbulle) comhem.se

/ChristianRDT
100701twostroker4Hej



Jag har en 86:a. Oljelampan lyser endast när oljenivån är för låg och vid påslag av tändning innan man har startat motorn. Precis som på en bil. Blev lite förvånad att det fungerar som du beskriver på en 83:a.



Hälsar Martin
100630Moffe3Jag har kört i ett par år utan oljepump (den var så vid köpet) men jag håller med Christian. Ska montera tillbaka oljepumpen vid tillfälle (det har jag tänkt i minst två år...)
100630gorana2Hej,

Tack för svaret. Hur gör vi om jag vill köpa en pump av dig?

Hälsar Gorana
100622Christian1Hej,

Det vanliga är att man antingen är "för" eller "emot" oljepump. Det blir nästan som en teologisk diskussion till slut.



Min personliga åsikt är att oljepumpen vill man verkligen ha.

Faktum1: Vid korrekt använd och justerad oljepump så ställer den mycket sällan till problem. Det finns massor av historier (skrönor?) om nån som kände nån och där skar motorn osv.

men jag upplever att det sällan finns en relevant förklaring till vad som hänt varför jag tror att det ofta är handhavandefel (luftning, wirefel, fel i ledningar, skräp i tanken, feljusterad pump eller trasigt oljepumpplastdrev -från felaktig montering av transmissionskåpan)

Faktum2: Man kan aldrig blanda lika lite olja som pumpen kan. Pumpen doserar efter varvtal och belasning, blandar man själv måste man blanda efter max varv och effekt för att den inte skall skära, alltså har man i princip alltid alldeles för mycket oljeblandning. För mycket oljeblandning är aldrig något bra, olja brinner sämre eller inte alls jämfört med bensin, och det är bensin och luft som ger effekt. Alltså sänker det effekten. Dessutom ger det sot vilket långsiktigt saboterar förbränningsrum, avgassystem och avgasportar vilket sänker effekten ytterligare.



Som bonus tror jag att väldigt många tar i lite extra vid oljeinblandning i bensinen "för att vara säker" eller liknande, alltså är det alldeles för mycket oljeblandning helt i onödan.



Jag har nog någon pump över om Du saknar Din :-)



Har ingen direkt kommentar till frågan om oljelampan till -86

Det verkar som om det skall vara så.



/ChristianRDT
100621gorana0Hej igen,
(Råkade stänga mitt förra inlägg av misstag och hittade inget sätt att låsa upp det igen:).)
Jag har köpt en 350 -86 som förre ägaren monterat bort oljepumpen på.
Undrar nu om det finns några nackdelar eller fördelar med att blanda oljan i bensinen.
Har också en fråga ang. oljelampan. På en 350 -83 som jag tidigare hade så lyste lampan även då man la i friläget, men på min -86 lyser den endast när nivån är låg. Undrar om detta är riktigt för årsmodellerna -86 och framåt. Anledningen till att ha en oljelampa som lyser då friläget läggs i är som kontroll att lampan inte gått sönder. Har även kollat elschemat i en Haynes-manual och där verkar det som man ändrat funktionen på oljelampan enl. ovan från .86 och framåt.

Hälsar Gorana, tvåtaktälskare i Mariestad.

| Sajten använder Cookies. |