Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-15 17:42 Välkommen: Anonym                                           Det finns 4 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: Slö RD 125:a
Startad av: Bengt_Salmose
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
090821Hörbyblårök13Hej! På tiden det begav sig hade jag en rd 124 84a. När den gått 2000 mil gick generatorspolen till tändspolen sönder, mc.n gick då bara på högre varv och man fick springa igång den. Har för mig att den inte gick under tre tusen varv. Har för mig att spolen var gjord med en lågvarvs och en högvarvs lindning. Garantin hade just gått ut på min hoj så jag hade en elmotorverkstad att linda om spolen. På den tiden var det ett ganska vanligt fel, kanske är det samma på din fast på högvarv. Ha det bra!
090818Bengt_Salmose12Fick hem haynes boken idag , jag köpte på Tradera.

Kom inte längre än att jag plockade av tanken och kom att tänka på felet som var när jag köpte mc´n . Då tände den till på första kicken men var sen stendöd tills den stått några timmar. Visade då sig att tändspolen var kass. Gav jättesvag gnista förutom altså då första gången efter att spolen fått vila. Hittade sen en begagnad tändspole på veteranmarknad och då gick den igång direkt även om den altså inte gick så väldigt bra.

Nu är det altså samma fel igen.

Både den nya och gamla spolen har rätt motstånd i både primär och sekundär kretsen men bär sig altså åt på det här viset. Internt överslag i sekundärkretsen ? Vanligt fel ?

090811Mikael111Tändinställningen går inte att justera på dessa cyklar. Däremot så kan det ju vara nåt annat fel på tändningen. I Haynes boken står det hur man kontrollerar delarna i tändsystemet.

Kan tipsa om att det finns en sån bok till salu på Tradera just nu för 29kr.

En annan tanke är ju dåliga vevaxeltätningar.
090811Bengt_Salmose10Fick springa igång MC´n efter jag kollat förgasaren. Har aldrig gått så kasst . Varvade inte mer än 5000 och orkade inte mer än i tvåan och gick sämmre och sämmre. Av med förgasaren igen och blåste i alla hål . Monterade med silikon på packningsytorna . Kollade gnistan och den var väldigt svag . Gick inte ett dugg bättre . Sköt i avgasröret och dog helt till sist. Säkringen till batteriet hade gått. Startade inte heller efter säkringsbyte.

Tror faktiskt det är tändningen som spökar! Slumpen att det kom direkt efter att jag haft av förgasaren ?
090808Bengt_Salmose9Har kollat förgasaren !

Munstycke 160 & 20 .

Nålen i tredje hacket uppifrån.

Vet inte hur Mikuni anger flottörnivå men med förgasaren uppockner så är måttet från flottörens undersida till packningen på förgasarhuset 19mm.

Reedventilen är Ok . Mått mellan spets på membran och spets på stoppet är 12,5mm .

Ingen strypning på insugs sidan.

Förgasarstorlek cirka 24 mm.



Kollar tändningen en annan dag

090805Mikael186,4:1 står det i Haynes boken, så 6 kg är nog inte så dåligt.

Bestyckningen i förgasaren kan nog vara ändrad också, när den blev strypt. Orginal ska den ha 155 huvudmunstycke, 20 lågfart, clipset på nålen i tredje läget, blandskruven 1,5 varv ut, 21mm flottörnivå.

Kolla även så att Reedventilen ser frisk ut. Reedstoppen ska vara inställda på 10,3mm standard.
090805Moffe7Ett komp på 6kg är väl faktiskt vad man ska ha, tror jag?

Hur är det med tändinställningen?
090804Bengt_Salmose6Fick loss avgasröret idag. Satt en lös bricka med ø20mm hål som jag tog bort . Går nu betydligt bättre i högre varv men fortfarande lika orkeslös när man skall igång och vibrerar fortfarande.



Drar iväg vid 6500 och lägger av vid 9500 . Skulle nog kunna vara typ 15 hk men inte de 21 eller vad det nu skall var i den i orginal.



Kollad in i cylindern genom avgasporten och cylinder/kolv/topp såg fint ut. Inga repor , ingen sot .
090802Bengt_Salmose5Har kollat kompet , 6 kg . Jag trycker med lätthet ner kicken med en hand . Så det är nog dåligt komp.

Har inte lyckats lossa ena skruven till avgasröret så jag vet inte hur det ser ut där.

Får väl lyfta toppen och se hur det ser ut.

Borrar man dessa cylindrar / beläggning i cylinderloppen ? Eller är det till att hitta något nytt/begagnat.
090731Mikael14Har haft två stycken RD 125:or. Varav den ena var strypt. Det var stor skillnad i gång på dom. Dock så gick den strypta bättre än vad du beskriver.



På min satt det en strypbricka svetsad precis i början på avgassystemet.



Konstigt att man stryper den till 10kw när man får ha 11?
090730Moffe3För att kolla kompet ska du bara sätta dit mätaren och dra runt kolven med kicken går säkert bra.

Visserligen är inte kompet som på en engelsk enstånka men nog ska du kunna känna kompläget
090729Bengt_Salmose2Kan nog stämma att det är dålig kompression . Känns i alla fall inget riktig distinkt kompläge när man kickar.

Hur mäter man kompet ? Springer med den och fullgas ? Vad skall kompvärdet ligga på ? Har kompmätare med rak slanganslutning men vet inte om den går att få dit.

Brukar cylindrarna ta stryk ? Annars har jag läst att kolvarna går åt. Vad händer med dem ?



090729Moffe1Kollat kompet? Låter som om den är sliten i cylinderloppet.
090728Bengt_Salmose0Har köpt en RD-125 LC -83 10Kw som min dotter skall börja öva på. Är i ganska hyfsat skick och vad jag förstår så sitter det ett trimavgas på den . Men den är så fruktansvärt slö. Orkar inte mer än strax över 100 men det värsta är att man måste slira igång på kopplingen för att det inte skall bli motorstopp. varvar inte ens ut på de lägre växlarna. Tycker dessutom att den vibrerar onormalt mycket.
Nu har jag i och för sig ingen större erfarenhet av japs 125:or men har kört engelska hojar i över 30 år och Zündapp 125:a

Någon som har en idé om vad som kan vara fel.
Var sitter strypningarna på en sådan här maskin. Har haft av förgasaren men där var ingen strypning.

| Sajten använder Cookies. |