| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 090208 | Wittich | 7 | Hej Anonym 090116, det har du rätt i. Inte särskilt svårt. Har föresten gett mig på svårare saker och gått i land med det. En Haynesmanual har jag. För övrigt blev gaffelbenen klara, med gott resultat, för en tid sedan. Men tack för tipset!090116 | Anonym | 6 | Hmm, man kanske inte skall börja med sådanna jobb om man inte kan slutföra det.
Och så jävla svårt är det ju inte heller.
Kolla i en Haynes, eller liknande,,så du att det är hur lätt som helst....'
Frostie.081231 | Anonym | 5 | Kunde inte logga in/ Men hur jag menar finns på sporthoj/Ankan081231 | Wittich | 4 | Hej Ankan, när du sedan ska montera den övre skrapringen, hur gör du då? Den måste ju monteras efter att du först fört in "övre" gaffelbenet i det "undre"? Nu har jag fått några bra tips på Sporthoj.com också, men blev lite nyfiken hur du menar!081230 | Wittich | 3 | Tack Christian, det var ett bra tips! Hoppas bara att jag sparat en gammal packbox för en uppsättning dorn har jag!081230 | Christian | 2 | Jag har ett sådant rör, men bor i Göteborg och behöver det själv tyvärr. Hittade ett hyfsat likt rör för många år sedan som jag fick svarva för att passa bra. Mitt tips är följande:
När Du väl fått ur den gamla packboxen så "täljer" Du utsidan med en vanlig morakniv, ytterdiametern skall alltså bli "mindre". Sedan bankar Du ner Dun nya skrapring med hjälp av den gamla, jag brukar slå med ett lagom Dorn, det gör ju inget om Du demolerar den gamla packboxen, akta gaffeln bara, det är inga problem om man bara håller på rätt sätt. När väl den nya boxen är på plats är man tacksam att man just "täljde" den gamla packboxen annars hade den också suttit fast. Nu kan man "peta upp" den gamla packboxen med något spetsigt, kniv eller liknande. Detta knep funkar alltid för mig. Kanske konstigt beskrivet, svårt att sätta ord på mekande ibland, men metoden fungerar. Varför har jag då gjort denna när jag har den efterfrågade röret? Jo när man mekar icke -RD (hemska tanke) eller kanske en RD125 gaffel vs RD500 gaffel, man kan ju inte ha alla röruppsättningar, gaffeldiametrar jag mekat med skiljer sig från 31mm som minst och över 45mm tror jag på de värsta.
Lycka till!
/Christian RDT081230 | Ankan | 1 | Hej plocka istället isär gaffeln inte så svårt,byt alla tätningar när du ändå håller på, det brukar finnas mycke gegga kvar i gaffeln, själv så brukar jag byta olja i gaffeln varje år081230 | Wittich | 0 | Hej RD-vänner! (ska inte slå Världen med häpnad; travesti på Joakim Pirinens "Sockerconny") Jag efterlyser ett järnrör med längden 500 mm och innerdiametern 35,5 mm. Har tänkt använda det som verktyg för montering av övre skrapring i framgaffeln. Jag undrar om det är någon av er som har ett ett sådant rör, kanske någon som har renoverat sin framgaffel (RD 350)? Eller kan komma med tips om var jag kan köpa ett rör med de dimensionerna. Kan nämna att jag ringt runt till ett antal firmor i Stockholmsonrådet utan resultat. | | | | | | | | |