| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 081029 | Anonym | 26 | det är skitroligt att köra på bana, fast man blir sist 081029 | Anonym | 25 | kör själv en 350 för bara kul,har ban licens 081029 | Anonym | 24 | mchk banträff på sviestad är bra,bara och hänga med dom stora pojkarna081029 | Anonym | 23 | det är inte lätt att slå ove kristofferson heller på sin bakker 350 081028 | LCracer | 22 | Tack för tipset RD. Det ser mycket riktigt ut som det är racing folk där. (kul läsning om STORA Rd motorer) Men jag tror att du underskattar de som ibland tittar in här. Det kan nog komma en del guldkorn här med. Men känner jag att det tryter här så provar jag nog lite på sporthoj sen. Nr 21, du har helt rätt. Man behöver inte alls matcha någon ute på banan. Men när man är där, vill man ju helst vinna, och idag är det Johnny som man ska vinna över, och då blir det till att gasa. Helt korrekt av nr 15. Och jag älskar att gasa! :-)081028 | Anonym | 21 | nr15 vad är det som säger att man måste matcha någon, man kan tävla för kul bara/RD350081028 | Anonym | 20 | Tycker ortfarande du skall testa och ventilera dina tankar på www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=9 där finns en mängd gammla racing rävar istället som här en massa muppar som tror att dom vet en massa/RD081028 | LCracer | 19 | Det är nog så att Rg 500 är en bättre hoj att bygga på, men om man har Yamaha i blodet är det svårt att byta till Suzuki... Skulle vara intressant att se en RD500 som är seriöst byggd för racing och dessutom hårt körd av en duktig förare och höra hans (för det måste ju vara en han;-)) tankar om en sådan maskin. Det borde väl finnas i England om inte annat. Ingen som har tips på något dyligt?081028 | filur500 | 18 | men sen skaffa jag lectron fuggar dom är mucket bra när man hittat rätt i inställningen081028 | filur500 | 17 | på min gamla hade jag ombyggda förgasare rg500 med en muff på.
kör du utan orginal luftburk så går det lätt.081027 | LCracer | 16 | 7C är en klass som sköts av Norska klubben. Reglementet är skrivet på Norska. www.crc.no/hXGXBmwlvQ00.14.idium. Klassen är uppdelad på F1 och F2. Grovt sett är F1 4-takt över 600 cc alternativt 2-takt över 400cc om jag minns rätt. (Här platsar RD500) F2 är 4-takt under 600 cc och 2-takt under 400 cc. Här platsar RD350. Det finns idag 2st rd 350 motoriserade hojar i 7C F2 (som jag har sett iaf) Båda i race chassin. En Nico Bakker och en ESW. Nico Bakkern vann den klassen iår. 7C F2 har även ett gäng med s.k. GP 250 hojar typ RS 250 och Rotax 250. dessa har dock svårt mot en välpreppad 350 i ett fint chassi men en duktig förare.
Johnny Nordberg är duktig. Men eftersom vi aldrig har kört mot varann så vet jag inte vem som är snabbast..;-) Skämt åsido, vore kul att prova att hänga på en kurva eller två. kanske man kan lära sig något på kuppen.081027 | Anonym | 15 | då får du gasa bra om du skall matcha jonny nordberg i 7c081027 | Moffe | 14 | Kolla länken www.classicrr.se/formulalc/
(finns också bland våra Länkar...)081027 | Anonym | 13 | Vilka regler gäller i klass 7c, körs det med Rd350?081026 | LCracer | 12 | Man behöver förstås inte byta bara för att det är race. Det är bara det att oftas ser det ut som man måste gå upp eller ner ett snäpp på munstyckena för att få det där sista på racet. Temperatur i luften och barometertryck gör ju att man ständigt byter munstycken på en tvåtaktsracer. Jag har ingen 500 ännu. Än så länge försöker jag bara sondera och se om det är möjligt att bygga en vinnare i 7C. Jag vill ju gärna tro att det går. Jag har lyckas vinna RD-cupen (Formula LC) de två senaste åren och känner det vore kul att gå ett steg längre med RD-konceptet...081026 | Anonym | 11 | Har du en 500 eller är det bara tankar?081026 | Anonym | 10 | Kan du inte starta en projektråd nu när du ska bygga om din 500 skulle vara kul med lite bilder081026 | Anonym | 9 | Varför skulle du behöva byta munstycken mellan kval och race?/RD081026 | LCracer | 8 | Tack Filur. Jag har hört en kille klaga på att det är puligt att byta munstycken på den. Är det så? Man vill ju snabbt kunna ändra mellan kval och race. ( nu har man ju nästan alltid ett par timmar på sig, så det hinns ju alltid med, men det kan vara ett problem på sikt på en racer)Vad är möjligt att banta ner den till? Tänkte fimpa bakram och bygga lättviks alu, lättare marvic typ hjul, och förstås lätta racekåpor och kuts. Alla onödiga fästen som inte används rensas bort. typ stöd och likande. Kanske jag fixar en alutank också. Om man ska kunna matcha FZR1000 gäller det att få ner vikten...081026 | filur500 | 7 | 17" hjul är att föredra,det blir en helt annan cykel och en riktigt bra styrdämpare är ett måste,jag har fått ett flertal styrfladder som slog okontrollerat mellen styrstoppen när man stack iväg från stillastånende på min gamla 500. jag kör lungnare nu.081024 | LCracer | 6 | Tackar!! Det är just den typen av information jag är ute efter! I klass 7C får man köra med tidsenliga modifikationer. dvs sånt som man gjorde fram till 1987. Annars är det rätt fritt. Byte till annan gaffel och bromsar t.e.x är OK. (så länge de fanns tillgängliga 1987) Vet du om någon har bytt till 17" hjul? Utbudet av racing hjul och däck är bättre om man väljer 17".081023 | Anonym | 5 | Jag körde med en RD 500 84/85. 1984 var den överlägsen i "starbike", som tidigare dominerats av RD 350, som också var överlägsen 1983. Sen -85 kom ju RG...
När jag tävlade kopplade vi bort "antidive-funktionan". Mest för att känslan i bromsen blev dålig och att bromssträckan blev längre. Vidare hade vi lite problem med bakre stötdämparen som både var för mjuk eller för hård samt att returdämpningen fungerade dåligt. Men efter byte av dämpare blev den mycket bra. Dock gäller det att få till framgaffeln. Vi bytte till inre progressiva fjädrar och exprimenterade med oljan beroende på bana. RD 500 är ju snabbstyrd så man fick vänja sig med styrfladder om man inte hade dämpare. Detta upplevde jag aldrig som problem. Chassit i övrigt var mycket bra. Eftersom trimning var förbjuden så ställde vi bara om tändningen, och öppnade upp insugetnågot . Om jag kommer ihåg var det bara ett skumgummi. Omställningen av tändningen gjorde hojen mycket rappare. Jag tror jag har en instruktion om hur man gjorde, som ligger och skräpar någonstans.081023 | Anonym | 4 | tror du får mera svar på sporthojs racingforum www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=9081023 | Anonym | 3 | Intressant läsning. Jag är dock mest intresserad av vilka chassi ändringar som är relevanta. Motortrimningen tror jag mig veta en del om redan. Jag antar att gaffeln, svingen och b romsar inte riktigt hänger med när man börjar pressa på. Hojen är tung i originalutförande, så den måste lättas. Dock måste nog ramen förstärkas skulle jag tro. kanske styrgeometrin ska ändras också. Lite sånt funderar jag på. Kom fram ni gamla debutant räser som åkte på bana med RD 500. Jag vet att ni finns, och att ni vet en hel del.... LCracer081023 | Anonym | 2 | Här er en som trimmat en 500 i Sverige
svenskard.forumportal.se/forum/viewtopic.php?t=6081022 | Anonym | 1 | knappast på det här forumet, här diskuteras under medel istället081022 | LCracer | 0 | Är det någon som har erfarenhet av banracing med en Rd 500? Jag funderar på vilka svagheter den har som racer och vad som är mest akut att komma till rätta med. Den är ju numera godkänd som ett vapen i klass 7C i Classicracing cirkusen. De vinnade hojarna där är just nu FZR 1000 och GSX1100R. Vore kul att ge dem en match med en potent V4 500 tvitakt eller hur? Eftersom YZR 500 från 1987 är för dyr för mig funderar jag på en RD 500 baserad replika. //LCracer | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |