081017 | Jonsson | 0 | Lagringen av ingående axel i växellåda på v-sida (i växellådslocket) har utgått ur Yamahas sortiment och verkar inte heller finnas hos någon annan tillverkare heller.
Original sitter det ett nållager från Koyo i dimensionen 20*35*16 (20NQ3516D).
Har nu hittat ett lager som kanske går att använda, ett SKF NAO 20*35*17. Det är visserligen 1 mm bredare, men detta bör gå att lösa genom att antingen slipa av tätningen 1 mm eller genom att fräsa ut 1 mm från locket så lagret hamnar något djupare.
Det stora problemet är bara att detta lager är utan sidor och med lös innerring, vilket innebär att lagret består av tre delar (ytterring, nållager samt innering). Inneringen kan man alltid limma fast på ingående axel för att förhindra nötskador, men hur fasiken gör jag med själva nållagret (vill inte gärna att detta ska ligga och nöta i växellådslocket...)
Ett alternativ kanske vore att svarva till en lös bricka av t.ex. nylon att lägga mellan lagret och växellådslocket som nållagret kan vila mot. Misstänker dock att det i sådana fall skulle bli kraftiga problem med smörjningen då oljekanalen mynnar ut i detta utrymme!
Någon som har någon som helst idé om hur man ska lösa detta, eller är det någon av er som har ett originallager att sälja?
Är mycket tacksam för tips & idéer då jag själv kört fast!
Har ni ett lager att sälja är ni mycket välkomna att kontakta mig på: 070-3465144 alt. jonsson71@yahoo.se
//Jocke
|