Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-03-29 12:27 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: Ökad effekt, vridm utan trim?
Startad av: Conta
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
081103Ankan182Moffe!!Nu är det slut på diskutionen punkt... ta bort denna tråd från forumet, så glömmer triboron, och diskuterar våra rykande tvåtaktare istället!! eller vad säger alla ni andra forum medlemmar
081103Conta181Nu ska du få höra Ankan och ni andra. Ankan fick fram att jag jobbar som professionell styrelseledamot. Jag kan berätta att jag gör det i innovativa, utvecklingsbara bolag. Tyvärr sitter jag inte i styrelsen hos Triboron, men jag skulle inte ha något emot det.

Jag sitter i sex olika styrelser. Dock har inte Coldis Sweden (min sons bolag) eller GCM (som säljer IP-telefoni) något med Triboron att göra. Däremot har jag varit rådgivare i patent och organisatoriska frågor åt ett bolag nära Triboron. Jag tycker bolaget som har Triboron är oerhört intressant med sin innovation. Eftersom jag är motorintresserad är jag mycket nyfiken på utvecklingen av denna innovation. Hoppas att Triboron testar sin produkt på Umeå universitet, för att få en bra utvärdering. Även jag är nyfiken på resultatet. Fortfarande vore det roligt att höra vad andra har för erfarenheter av Triboron, men det mesta är nog sagt nu verkar det som. Med tanke på att energin läggs på annat än tekniska frågor gällande Triboron, så kanske det är dags att lägga ner tråden. Om det sen visar sig att Triboron inte fungerar får jag nog vara den förste att bli bespottad, men visst vore det kul om det verkligen fungerar? Eller hur? /Conta
081103Stinke180Myth Busted! Som dom säger på Discovery
081102Ankan179Känns bara lite fel om ett forum används som reklam Coldis Sweden Kommanditbolag

Org.nummer: 969724-0076 Bolagsform: Kommanditbolag







Status: Bolaget är aktivt

Registreringsdatum: 2007-01-17



F-Skatt status: Aldrig registrerats för F-skatt



Momsgrupp: Tillhör ej någon momsgrupp hos RSV

Momsstatus: Har aldrig varit registrerad i Momsregistret



VERKSAMHET / ÄNDAMÅL

Bolaget skall bedriva handel inom sportartiklar, cykel, motorcykel, skateboard, snowboard, skidor och kläder.



081102Ankan178ang inlägg nr9 har svårt att tro att conta inte har något med försäljningen att göra med sin affärsbakgrund Ny ordförande i styrelsen för GCM.

Conny Coldevin, som varit strategisk rådgivare och samtalspartner för styrelsen, kommer att gå in i styrelsen som ordförande. Conny har en stor erfarenhet av styrelse- och ledningsgruppsarbete. Under de senaste 10 åren har han haft ett eget företag inom affärsutveckling och utbildning inom strategi-, ledningsgrupps- och styrelsearbete. Dessutom har han arbetat med utvecklingsbolag som mentor och strategisk rådgivare. Under de senaste två åren har han ingått som en strategisk partner för GCM. Conny har även arbetat som försäljningschef på Svenska Spel, Stockholmstidningen och Ultraförlaget, reklam- och marknadschef på Favörbutikerna samt som koncept- och affärsutvecklare på Pressbyrån. Vi ser det som en stor tillgång att knyta Conny hårdare till GCM då han i sina olika uppdrag och tidigare anställningar fått stor erfarenhet av växande bolag där utveckling och lönsamhet är två av nyckelorden. Hans erfarenhet av komplex försäljning ger också möjligheter till utveckling av GCM.

Daterat 2007-05-01

www.allabolag.se/befattningshavare/Coldevin%252C_Bj%25F6rn_Conny/5cd75bd490be944f5f8b6dd1407560d3 bara min åsikt
081101enok177Conta, när jag skriver topphastighet, så menar jag max topphastighet, inte vad du har i slutet på rakan på någon racebana.Då är det max effekt iförhållande till luft o rullmtstånd som är avgörande.Utväxlingen skall vara

anpassad så maxeffekt varvet hamnar där

du har max fart.
081101Ankan176Finns det något mera att säga om den här produkten- ingen kan bevisa det ena eller det andra. Du conta som verkar ha en del med det här att göra, kan inte du ta kontakt med MotorService i Vilhelmina så kanske dom vill kommentera allt som sägs här? eller vad säger du/Ankan
081101Conta175man får naturligtvis högre effekt - felskrivning i föregående inlägg.
081101Conta174Angående inlägg 169:

Jag kom i kontakt med de som tillverkar oljan och fick några liter Triboron. I början körde jag bara på 2% eftersom jag var orolig och inte riktigt trodde på produkten. Jag började med moppen, som faktiskt går fortare och är betydligt starkare. Sonen blev stoppad av polisen. En 130 kg (ni förstår - tjock) provkörde och skulle tvinga sonen att erkänna att den är trimmad. Efter att de bl a tittat på variatorn så fick han åka, mest för att han uppmanade dem att ta med moppen och låta någon titta om den är trimmad. Efter sådana händelser har jag hört Olle Skog berätta om ökat vridmoment och lägre bensinförbrukning. Jag var i kontakt med en kille som lämnat Triboron till ett racingteam i snöskotercross, Sverigeeliten. De upplever klara skillnader i varvtider när de kör på Triboron.

Det är klart att det är lätt att bli entusiastisk. Nu har jag under två år använt det i bilar, moped, motorsåg, båtmotor, CBR 900R, CB 125 cross, CRF 450 R och inte minst i min RD 400 med trimmad TZ 350 motor.

Jag är numer ganska övertygad. Ni som inte är det har jag full förståelse för. Men jag har inget att bevisa - jag försöker förmedla mina erfarenheter till de som eventuellt är rädda om sina motorer. Triboron får själv bevisa. Men de som är nyfikna kan ju själv söka kunskap, t ex hos Motor Service i Vilhelmina som är en välkänd superseriös företagare. Han var också mycket tvivlande ända tills han började testa. Han har testat många saker och menade att det var första gången som han sett testresultat att det fungerar. Själv tycker jag det är fascinerande och det är numer en fröjd att titta in i motorerna. Men visst låter det som en saga. Med detta kan man göra tvåtaktare miljövänligare än fyrtakt. Som bieffekt får man lägre förbrukning och lägre effekt. Det är klart att man tvivlar...

Så även jag hoppas på fler tester.
081101Conta173Christian, förstår vad du menar i inlägg 172. Det talar för att edt inte bara är minskad friktion utan även bättre energiinnehåll. Kanske p g a mindre olja? När det gäller graferna ser man att i ena fallet börjar y-axeln med 10 och i andra med 20.

Jag skrev ut graferna på transparant papper och lade dem ovanpå varandra. Där ser man tydligt skillnaden i vridmoment, och lite på toppeffekt.

Kommentar ang inlägg 171: När det gäller båten så behöver inte motorn i sig ge högre effekt totalt sett. Antag att vridmomentet ökar, den blir starkare med Triboron. Då orkar motorn varva mer och går därmed fortare.

På den tiden jag körde racing mixtrade vi med kedjedreven. Tvåtaktmotorn har ju ett kort register. Därför försökte vi få rätt utväxling så att jag med så hög växel som möjligt kunde komma inom ramen för bästa vridmoment i motorn i kurvorna för att få så hög utgångshastighet som möjligt. I båtfallet kan ju vridmomentet blivit bättre anpassat till propellern.

Likadant gjorde vi med min gamla Honda 750. På Anderstorp ökade topphastigheten på långa rakan med 8 km/tim bara genom att ändra drevning och därmed utväxling. Det gjorde några tiondelar på varvtiderna. Det är väl det som är så kul med teknik, det finns inga självklara lösningar, som att enda sättet att nå högre toppeffekt är högre effekt(riktat mot inlägg 171).

Angående inlägg 169:
081101Christian172Svar till inlägg 170, Conta:



Vad jag menar är att graferna är orealistiska om det bara vore en skillnad i motorfriktion mellan körningarna, då skulle graferna se annorlunda ut. Dessutom ser det oseriöst ut när graferna har konstiga värden på axlarna. Ett test av Umeå universitet skulle vara mycket intressant, jag håller med.



Håller även med inlägg 171, en viss sänkning av friktion skulle ge i storleksordningen dubbla effekten är inte rimligt. Då skulle grundfriktionen vara extremt hög, om effekten skulle kunna bli dubbel med hjälp av en sänkning, det låter inte som en bra motor från början?

/ChristianRDT
081031enok171Angående inlägg 116. Om detta varit ett landgående fordon, så för att öka toppfarten med som i detta fall 25%, så krävs dubbla motoreffekten. Vet ej hur det är i vatten men tror det det krävs

ännu högre effekt ökning.

081031Conta170Nu börjar det bli intressant, tycker jag. Christian, du säger att graferna på hemsidan är påhittade. Jag kan inte avgöra om du har rätt eller fel. Dock vet jag att Maskinservice i Vilhelmina är ett seriöst företag. Håkan Larsson där har ju gjort testerna. Det skulle vara intressant om du kunde tolka materialet han har av testerna. Man måste väl kunna ringa dit och höra vad han säger.

När det gäller detta med oljeinblandning så säger man att olja behövs för att täta i vissa motorer, såsom t ex inom gocart, där 5-6% inblandning inte är ovanligt. Tommy Lindblom på Raceway berättade också att samma sak gäller med RC-motorer, som ju helt saknar kolvringar. Men där har man provat med Triboron och enligt utsago från Tommy nått bättre resultat med triboron.

Vad jag vet är att min båtmotor går fortare sen jag började med Triboron. Där kör jag med 0,5% inblandning.

Men som sagt. det skulle vara intressant att höra vad Håkan Larsson säger.

Det sägs också att Tribologicenter på Umeå universitet skall göra tester på produkten. Vi får väl vänta till dess annars.
081030LCracer169OK Christian. Tack för ditt svar. Jag är med på ditt resonemang om skillanderna i motorkonfigurationerna. Det låter troligt att friktionsbilden ser helt annorlunda ut för en cross motor mot en båtmotor. G. Bell behandlar bara racermotorer (eller motorer som används för racing) i sin bok.



Vad gäller Triboron, så låter det mer som något som säljs på TV-shop. Jag är också skeptisk. Men de ska väl ha en chans att visa vad den går för (med riktiga motortester och inte puttra runt stan på moppe en söndag eftermiddag och kalla det för test) innan man skjuter ner den. Kan Conta prestera något som liknar en riktig test? /LCracer
081030Christian168Svar till LCracer (inlägg 166):

Intressant.

Undrar om inte det kan vara så att påverkan eller i detta fallet vinsten

av mera olja kan variera beroende på motorkonfiguration.

Om man jämför en högrtimmad crossmotor med t.ex. en båtmotor så

skiljer sig ju sättet att uppnå effekt på ganska kraftigt.

En crossmotor/tävlingsmotor har ju mycket effekt per cylindervolym och uppnår

detta med högt varvtal och extrema porttider.

En båtmotor litar ju mera på cylindervolym men har mycket mycket högre krav

på tillförlitlighet.

Här kommer spelar det alltså in hur mycket area som finns mellan kolv och cylindervägg,

möjligheten att bibehålla smörjfilmen (=friktion). Man kan nog säga att en RD350YPVS

ligger någonstans mitt emellan de båda fallen ovan.



Jag tror därför att det fallet Graham Bell provade säkert är sant för den motorn han körde men att

det inte gäller för alla typer av tvåtaktare. Det är ju trots allt faktum att olja har sämre

egenskaper som bränsle än bensin, och därmed är det motorns friktionsegenskaper som

påverkar hur mycket olja som är lämpligt för varje enskild motortyp. Man får nog helt enkelt

prova sig fram.



Mitt resonemang om oljeinblandningen var ju egentligen tänkt som ett svar på att just "Triboron"

inte skulle vara bättre än någon annan olja p.g.a annat energivärde. Det var frågeställningen i inlägg 122.



Att sedan diskutera oljeinblandningens påverkan på effekten är nästan (borde nästan) vara

en egen tråd för då är frågeställningen lite annorlunda. -men minst lika interssant



/ChristianRDT
081030Moffe167Här är boken LCracer snackar om.

Finns att köpa på amazon.com tex.

081029LCracer166Intressant du skriver om oljeinblandning Christian. Jag har också haft din uppfattning om att en liten oljeinblandning ger bättre effekt än en stor oljeinblandning. Sen läste jag en bok om 2-takts trimning av Graham Bell (erkänt duktig motorbyggare/trimmare) Han hade gjort tester på en Cross motor bromsad i en bänk. Han testade olika procenttal av oljeinblandning. Resultatet blev lite överraskande. Ju mer olja i bensinen, dess då mer effekt. Hans slutsats var den att oljan minskade friktionen mer än vad den "tog bort" av energitillförsel i form av plats som "icke energigivande bränsle" Han menade att man på en racer skulle söka en så hög inblandning som var praktisk möjlig utan att stiften slår igen... Upp åt 5-6% (eller mer!) med vissa oljor... Detta skriver jag ur minnet för jag har lånat ut boken och kan inte verifiera det nu. (jag kan också minnas lite fel alltså) På min racer blandar jag numera ner generöst med olja. Jag verkar inte sakna effekt jämnfört med min konkurrenter, men jag tror inte oljan ingetligen har så stor inverkan på effekten. För mig är det viktigast att oljan skyddar motorn med en bra oljefilm och underlättar värmeöverföring från kolv till cylindervägg. kolvar blir lätt överhettade på en TZ har jag lärt mig... / LCracer



P.S och så luktar det så gott också..!
081029Anonym!165Tror Christian har helt rätt, om det skulle vara så enkel att minska friktionen så skulle väl alla motortillverkare jubla världen över/Anonym!
081029Christian164Svar på inlägg 121+122:



Svar till 121: Jag lovar att om någon uppfinner en teknisk lösning som ger sänkt friktion utan negativa effekter så kommer denne uppfinnare att kontakta alla världens motortillverkare (bilar, MC, lastbilar etc etc.). Ingen som tillverkar motorer vill göra ett sämre jobb än vad som behövs (=sänkt förbrukning).

Om uppfinnaren misslyckas med att sälja in sitt koncept så återstår eftermarknaden. Biltema, Mekonomen och andra kanaler får man försöka använda för att få ut sina produkter. Sedan är det upp till var och en att själv bestämma sig för om det innebär att medlet fungerar eller inte. Jag tycker själv att svaret är uppenbart.

Gissa hur mycket pengar t.ex. BMW lägger på utveckling av sänkt förbrukning. Ser Ni reklamen på TV? Start-stopp, bromsåtervinning etc etc.

Att hälla i en annan olja är ju "gratis" i jämförelse. Om det fungerar vill säga.



Svar till 122:



Energi-innehållet i olja är ingenting jämfört med bensin. Olja brinner dåligt, olja tänder dåligt och olja har opålitliga egenskaper som bränsle.

Försök tända eld på en pöl med olja jämfört med en pöl med bensin så vet Ni vad jag menar. För maximal effekt på tvåtaktare skall man minska

oljeinblandningen till ett absolut minimum. Detta för att oljan "tar plats" från bensinen.



Jag vill fortfarande påpeka att graferna (inlägg 120) är orimliga. Dom ser helt påhittade ut. Friktionsvinsten kan inte variera på det sättet som det gär för olika varvtal.

Skulle gärna se lite mera seriösa diskussioner om detta tack.



/ChristianRDT
081024LCracer163Det låter ju väldigt bra. Jag själv kör med Castrol 747 i min TZ, mest för att det luktar så gott ;-). (Det är också den bästa oljan jag har kört med. Lämnar alltid en fin oljefilm på kolvar och cylinderlopp) Luktar triboron lika gott? I Classic racing är det ju viktigt att det ser ut (och luktar) som förr, på den tid då det begav sig, så rök och lukt är ingen nackdel tycker jag. (Men det finns många som tycker tvärt om)Jag kommer gärna över till dig i depån och tittar nästa gång du har med dig en TZ som går på Triboron. I mina ögon finns det nog inget tuffare test för en 2-takts smörja. Jag vet av erfarenhet.. (läs skurit ett antal TZ motorer...) /LCracer
081024Conta162Nu har jag provat Triboron tvåtaktolja i alla tvåtaktare jag äger. För några dagar sedan lättade jag på cylindrarna på min RD och kan inte hitta tillstymmelse till kocks på kolvar eller bakom ringar. Det är helt rent inne i cylindern. Hur ser det ut i din motor? Är det fler än jag som haft brott på kolvringar p g a för mycket kocks? Jag har lyst genom tändstifthålen i min båtmotor, som nu gått två säsonger på medlet. Lika rent där. Jag har använt det i mopeden under två år. Upplevelsen är en mycket starkare moped. Detta är lätt att mäta då den tidigare inte orkade med två personer uppför en brant backe vi åker varje dag. Men den kanske har fixat sig själv...vad vet jag? Jag använder den i min motorsåg, som jag plockat ner flera gånger. Helt ren inuti och jag upplever den mycket starkare och rappare. Och att slippa lämna kläder utomhus, som man fick göra tidigare p g a lukten, slipper jag nu. Det är lätt att bli entusiastisk. Att jag använder det i min TZ 350 motor, som kostat många slantar visa att jag tror på produkten. Jag tror att medlet är mycket skonsamt mot motorn. Därför ville jag bara tipsa ni andra som kanskle också är rädda om era tvåtaktsmotorer.Men samtidigt skulle det vara intressant att höra vad andra, som också provat, upplever medlet. Ni andra snackare kan väl göra det i något annat forum. Ni som provat - hör av er. / Conta
081024Anonym161Hur redigerar man inlägg om man inte loggat in, alltså varit Anonym? Jag har råkat skriva mitt riktiga namn i ett inlägg.
081024Anonym161Jo men de vet jag Kalle har hjälpt till o rensa rören när ja kört på finland,

Men de är ju värre om de syns när ja tittar på töser tur att det bara

är vi anonyma som kan läsa detta.

anonym (arne)
081024Anonym160Du kan vara lugn Arne. Allt som ger mindre än 2 års fängelse lägger vi oss inte i. Så länge du bara sniffar gränsen så är det lungt. Men du borde kolla upp vad i fru gör med Karl-Erik Jönnson på veckorna när du kör timmer i finnland./ A
081024Anonym159Kan ni se alla sidor ja har varet inne på?

Kan min fru och barn barnet de också?

I såfall begär ja härmed att alltihop tas bort och de fortare än en höna skiter!!

Anonym (Arne)

081024Anonym158(anonym) Vi har ett europamöte snart (hemligt) där vi ska träffa representanter för ATBR (Anonymous Twostroke Bike Riders) då kommer nya medlemmar som inte alltid varit anonyma tas upp som prospects där kan du ha en chans. Mitt tips är i nu läget att du håller en låg profil och bara är anonym på alla forum. Även de Lastbils forum och de timmerlastbilssläpsforum som vi sett att du deltagit i. Annars är huvudfrågan på mötet i ATBR hur vi ska sköta medlemskapsregister, det finns misstankar om att många är dubbelanslutna och när en klubb är anonym är detta svårt att kolla upp. Men vi löser säkert detta. / A
081024Anonym157Får ja va med om jag också byter namn till anonym?

Arne (anonym)
081024Anonym156Tyvärr måste vi avböja Arnes medlemskap i Anonyma Rd-Klubben eftersom han uppgivit sitt namn. För att vara aktuell för klubben krävs att man är anonym. Detta för att undvika att man får problem med myndigheter och rivaliserande klubbar. Om nån i klubben åker fast kan han inte avslöja något om klubben. Detta är mycket bättre en en klubb av cellstruktur där en hel cell måste kopplas bort från klubben om det händer något. Hoppas detta suddar ut en del frågetecken. Tackar även för allt stöd under tiden klubben hade problem. / A
081024Anonym155är du säker på det Jampe
081024Anonym154Arne.Dom bara skojar!

Mvh

Jampe
081024Anonym153Nä nu förstår ja inget ting! Finns de två RD motorcykelklubbar?

Det där med ip-adress och brandskyddet har nog mitt barnbarn reda på så de får han hjälpa mig med.

Jag vill ju gärna följa era intresanta diskutioner!

Arne
081024Anonym152Vi har för närvarande 8 olika trådar rörande Triboron på Anonyma Rd-klubben forum. Vill passa på att hälsa Anonym välkommen in i klubben. / A
081023Anonym151Ingen anning? är du det?/Anonym
081023Anonym150tror du att jag helt väck i skallen
081023Anonym149Får vi diskutera triboron??? på det anonyma forumet/Anonym
081023Anonym148Gör så här. Var inloggad mellan 03.00 och 03.15 i natt, skriv din ip-adress i "Live" ta bort brandvägg och virusskydd och tillåt att Anonyma Rd-klubben får logga in på din dator. Vips så är du medlem. / A
081023Anonym147Jag vill vara med tala bara om hur man gör
081023Anonym146Hej, vi är några helt vanliga Anonyma killar som gillar rd i allmänhet och att vara Anonyma i synnerhet tänkte starta en ny klubb med nytt forum. Den kommer att heta Anonyma Svenska Rd-klubben eller Anonyma Rd-Klubben vissa vill inte att vi visar att vi e från Sverige. Finns det intresse så hör av er på det vanligaste sättet. Medlemskapet och klubbtidningen "Alias" skickas hem i ett diskret kuvert så ingen behöver veta att det är du som är med i klubben. / A
081023Anonym145Det är snart inte många inlägg kvar så blir detta den största tråden i Svenska RD klubbens historia under denna ledning. / Dr. Knut
081023Anonym144det är det jag skriver stäng tråden
081023Anonym143Helt rätt, vi autonoma måste få komma till tals!!
081023Anonym142Allvarligt talat pojkar det här börjar likna skit, kommer ihåg det gamla forumet där var det ordning och reda.

Kommer inte ihåg att det var sån pajkastning, oseriösa inlägg i den omfattning som det är här nu är ju helt makalöst.

Men men, tiderna förändras tydligen.

Bara ni har det roligt så fortsätt ni ;-)

Mvh

Jampe
081022Anonym141Om anonyma inte får göra inlägg så dör nog foumet helt, kanske lika bra det!!
081022Anonym140Är inte Anonym en person? trodde det var hans/hennes alias!!
081022Anonym139det är ju anonyma som bär upp hela klubben.....
081022Anonym138nog måste dom anonyma få komma till tals mera inn

lägg
081022Moffe137Christian (inlägg 120) kan du inte låna testbänken på Volvo och köra försök med en liten tvåtaktare?

Du verkar ju ha bra koll på hur man testar.

Jag kan bidra med en Kinesisk tvåtaktare för försöket:-)

Och Conta, kan du inte stänga för Anonyma kommentarer?
081022Anonym136Inlägg135. Du kan vara där själv eftersom du verkar ha erfarenhet. Pallar du inte trycket av att se din produkt bli sågad, så har du valt fel forum. Men för all del du kanske har startat en tråd om detta där också?
081022Anonym135Kan inte några av er moppepuckon lämna arenana och dra till Lunarstorm istället, ni behövs där med era intelligenta, djupa inlägg.
081022Anonym134vad är det för snack om att tvåtackt är skit det är mycket bra grejor
081021Anonym133Klart man kan tvåtakt är ju ändå skit
081021Anonym132Men man kan exprimentera på en Rd tvåtaktare??
081021Anonym131inlägg129 Nä för helvete inte häller ja sånt skit i min scania de e ju oljefilmen som bär å ja tror nog grabbarna på castrol har rätt bra koll på hur man skall undvika metall mot metall kontakt, tror ni en flygmotormek skulle experimentera och hälla i junket i sin aviation-olja för att han hört att det ger 30% mer effekt, nä tror inte det men så vet han förhoppningsvis lite om motorer också........

Arne
081021Anonym130tror att jag skall prova det på symaskinen en singer
081020Anonym129inlägg128 Borde gör underverk på en lastbil, med dagens dieselpris, tänker du pröva?
081020Anonym128Nu e ja tilbaka efter en långkörning i finland me timmerbilen å har fått låna barnbarnets datamaskin så nu ska ja se va ja kan göra för å hjälpa er grabbar

återkommer

Arne
081020Anonym127inlägg 124, nej jag bytte bara ut tvåtaktoljan. Men en bra idé. Det kanske kan ge lite till..
081020Anonym126har du sett det själv riktat mot innläg 125
081019Anonym125där kom ett bevis till, nu måste det vara sant!!
081019Roadrunner124Gick ut o kicka igång den när den kallnat. det brukar ryka pinsamt mycket med vanlig olja men nu ingen rök.
081019Anonym124inlägg 116 bytte du även olja i växelhuset?
081019Anonym123nu börjar det att ta sig igen hejahejaheja
081019Anonym122Christian har ju en poäng där men om jag fattat rätt så ökar effekten också p g a bättre energiinnehåll. 0,5% istället för 2% inblandning. Sen det att avgaserna är varmare och motorn i sig kallare, kan det påverka effekten?

Eller... va fan vet jag?
081019Anonym121Kanske något för Volvo- ChristianRDT

Volvo behöver få ner sin bränsleförbrukning
081019Christian120Titta på graferna på hemsidan, gå in på "2-takts olja".

Jämför bilderna före och efter.

Friktion i en motor är en relativt linjärt ökande kurva som funktion av varvtal (med undantag för vissa gasväxlingsmässiga effekter pga av ev. ändringar i pumpförluster).

Om man nu jämför före och efter (vi bortser från att x-axeln skala är skum, är det 1000-tals varv tro?) så verkar ju det bli mycket bättre på "låga" varv, vid "6" är det dock helt oförändrat resultat före och efter. Det är ju mycket otroligt att friktionen just där skulle vara samma om man vinner så mycket före och efter det varvtalet? Moment och effektkurvorna ser ju dessutom olika ut. Om ämnet som bara påstår sig ändra friktionen så skall moment och effektkruvor parallell-förskjutas uppåt på graferna, inte ändra utseende. Det strider helt mot alla teorier om hur friktion påverkar en moment och effektkurva.

/ChristianRDT (jobbat 10år på Volvo PV motorutveckling med motorprovning)
081019Anonym119placeboeffekt? lr
081019Roadrunner118ok har nu provat en repa med den nya oljan.ca en timmes körning med en rd 350 85a som är konverterad till e85 börjar med 2% det funkar bra tomgången har ökat ca 500 varv och tempmätarn står ganska mycket lägre än innan. det känns som den drar bättre över hela registret det ryker nästan inte alls
081019Anonym117Då är det väl bevisat lr hur? 10kmh snabbare!!
081019Anonym116Har nu testat den här nya oljan på min båt, en Triss 41 med en Suzuki 25 hk från -79. En kväll med spegelblank sjö provade jag med min vanliga olja. Min Garmin Quest GPS visade då 22,4 knop. Sen bytte jag till nya oljan. Rekommendationen var att köra ett tag med nya oljan så att det skulle "bonda" med metallen. Efter 3-4 tankar, ca 40 liter var det dags för ny test. Återigen spegelblank sjö. Temperaturen 4 grader kallare. Min Garmin Quest visade nu 28,4 knop. Jag upplever att båten planar snabbare. Vet inte vad jag skall tro...
081017Anonym115om friktionen minskar 70% så borde den nästan gå av sig själv lr??
081017Anonym114är det verkligen sant då skall jag prova
081017Anonym113Enl hemsidan så får man 70% mindre friktion i en fyrtaktsmotor, så häll i 34 chevan och gasa på
081017Anonym112oj då då har jag missuppfattat det ber om ursäkt men går det att ha min SAAB MONTECARLO 1967
081017Anonym111Jag tror även om det är ett lurndrejeri att denna produkt är ämnad för 2-taktsmotorer. / Norobirt
081017Anonym110JAG SKALL BESTÄLLA EN OMGÅNG TROR NI ATT DET GÅR ATT ANNVÄNDA TILL BIL (CHEVY) 34 SKULLE VARA BRA OM JAG FICK MERA SPRUTT PÅ DEN
081015Anonym109Kan ingen beställa och tala om hur det gick skar den? eller gick den som faaannnn
081015Anonym108Känns lite "kom till väska" men på skoterfoumet verkar de ha genomskådat Contas bluffprodukt också. / Mr Bister
081015Anonym107vilka skojare men du förtydligare dig
081015Anonym106Vem är det som har intresse i att tråden stängs? Låter som att skojarna fortfarande inte förstått att vi är intresserade....
081013Anonym105Då är det alltså mera trovärdigt eller hur!!
081013Anonym104Nu verkar deras hemsida vara mer eller mindre klar. Triboron.se. Där finns återförsäljare
081012Anonym103Är inte Bullshit en medlem?
081012Anonym102tror du att Bullshit är någon medlem var det menat som något annat
081012Anonym101jag undrar var finns det där undermedlet att köpa jag skulle vilja prova det på min rd och kawasaki sidan ni hänvisar till såg konstig hoppas på snabbt svar är sugen som fan
081012Anonym100Bullshit fínns inte reggad på forumet!
081012Anonym99Ja det tycker jag
081012Anonym98tycker du det
081012Anonym97Varför det, är ju kul som bara den, upp till bevis någon!
081012Anonym96gör det
081012Anonym95moffe rensa bort tråden tack!!
081012Anonym94jag håller med
081012Anonym93Bullshit???? nu har det verkligen spårat ur
081012Anonym92bullshit
081012Anonym91Vem säger det! va då spårat ur?
081011Anonym90Stäng tråden nu för det har spårat ur
081011Anonym89Vem stänger tråden?
081011Anonym88Om det är sant? eller om det är bluff? Vet inte vem som svarade för eller imot?
081011Anonym87vad är det du vill att jag skall bevisa
081011Anonym86Upp till bevis någon!
081011Anonym85STÄNG
081011Anonym84Hur vet ni att det är sant? upp till bevis alla experter
081011Anonym83hur vet ni att det är bluff upp till bevis alla förståsipåare
081011Anonym82stäng tråden det är bara massa svammel
081011Anonym81Varför ska någon lägga ut en massa pengar på en bluff, ska vi kanske starta en insammling och köpa den fantastika produkten- men vad det skriks här- ÄR NÅGON UPPRÖRD!!!!
081011Anonym80DET JAG MENAR MED ATT HJÄLPA VARANDRA ÄR KOLLA OM DET DÄR MEDLET SÅ BRA SOM DOM PÅSTÅR MVH DR KAWASAKI
081011Anonym79häller med nr 78
081010Anonym78Lägg ner...... Kent
081010Anonym77VAD DET SKRIKS HÄR!
081010Anonym76SÄG DET
081010Anonym75Är det någon som inbillar sig att en tråd som den här ska tas seriöst.Om ett konstigt undermedel som ska revolutioner tvåtaktarna.Då är det inte så konstigt om ingen tar det på allvar!! Sedan så vem är elak mot någon? Vad ska vi hjälpa varandera med?
081010Anonym74ja det är kul som du säger men vi behöver inte vara elaka mot varandra det är bättre om vi hjälper varandra ha det så bra DR KAWASAKI
081010Anonym73Det är ju kul!!! med lite aktivitet på det här stendöda forumet
081010Anonym72Tack för svaret om avgaserna, ska kolla i Big Twin
081010Anonym71VAD NI KAN NI ÄR SUPERDUKTIGA JAG TYCKER NI BARA SVAMMLAR OCH KASTAR SKIT OMKRING EDER SLUTA NU
081009Anonym70Big Twin ? Hur många 2-t läsare har dom det är klart mycket enklare att lura trötta 55+ custom folk. Som gått från Silverpil till 1600cc och 35hk. Vad det gäller avgaserna låter det högst tveksamt, men kolla i Big twin där kanske lösningen finns. / Arre Arku
081009Anonym69Någon som vet om avgaserna blir grön?
081009Anonym68Och- Så då är det sant om det står i tidningen Big Tvin? lr
081009Anonym67Det står en artikel om Triboron i senaste numret av tidningen Big Twin...
081009Anonym66Sådana hära "undermedel" dyker upp då & då det är bluff rakt igenom annars hade det använts av tävlingsfolk som gjort reklam för det. Det hade inte marknadsförts på en hemsida som är full med stavfel och som saknar vettiga referenser. Så det så........
081008Anonym65Jag har provat ett rengöringsmedel som innhöll borax, motorn skar iallafall inte ,om den gick bättre nej
081008Anonym64tog argumenten slut eller?
081005Anonym63Så då borde avgaserna bli gröna då?
081005Anonym62Bor är ett grundämne med det kemiska tecknet B. Det rena grundämnet bor är en fast svårsmält halvledare som bildar mycket hårda kristaller som är nära nog ogenomskinligt svartröda. Vid rumstemperatur är bor inte särskilt reaktivt. I naturen är bor ganska ovanligt, men koncentrerade bormineraler har bildats genom naturlig indunstning av avstängda vattenmassor. Då förekommer bor som kernit eller borax (hydrater av Na2B4O7), och dessa används för borutvinning.



Amorft bor framställs genom reduktion av boroxid (B2O3) med alkalimetaller och dylika reaktiva metaller. Vill man ha ett rent bor upphettas borbromid eller borjodid (BBr3, BI3) mot en volframtråd upphettad till över 800 °C.



Rena borfiber används till optiska ljusfiber i forskningsvärlden, och industriellt till armering i flyg- och rymdfart. Amorft bor används i fyrverkerier för att få grön färg. I övrigt används borax för diverse rengöringsändamål och antiseptika.





Historia [redigera]

Bor i mycket oren form framställdes 1808 av fransmännen Louis Joseph Gay-Lussac och Louis-Jacques Thénard, och samtidigt av engelsmannen Humphry Davy.





När man blandar borsyra och metanol bildas en ester som brinner med kraftigt grön färg

Användning [redigera]

Ganska stora mängder bor används inom pyroteknik som bränsle och för att göra lågan grön. Väldigt rent bor används i halvledare och termistorer. Borisotopen 10B är mycket bra på att stoppa neutroner och används därför ofta i kärnkraftverk. Bor används även i stållegeringar fär att göra legeringarna hårdare.





Se även [redigera]

Periodiska systemet

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Bor

081005Anonym61Dagens tvåtaksoljor är inte dåliga.pungt....
081005Anonym60Ja jag får iallafall lägga av barnbarnet vill ha tillbakas sin datamaskin å spela på.

Ha det bra grabbar å kör så de ryker!!

Arne
081005Anonym60Men grafitett kan det funka att blanda i bensin???
081005Conta59Vill också bara säga att ett av problemen med trimmade tvåtakt är dålig olja som ger avlagringar i motorn. Detta kan sätta igen stiften med lägre värmetal som följd och därmed dra på sig skador på kolvarna. Ni kör väl på bra olja? Bara det bästa duger till våra skönheter, eller hur?
081005Conta58Det är fler som diskuterar Bor(B)...

www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20435
081005Conta57OK, snart dax att lägga ner tråden men jag ska forska lite till innan...
081005Anonym56nu är det bara svammel på tråden tyvär
081005Moffe55Jo det går!

Men givetvis bara av den som startade tråden...
081005Anonym54Det går inte att låsa trådar här
081005Anonym53nu har det verkligen spårat ur lås tråden
081004Anonym52Så moppen toppade ca 160kmh? lr mer?
081004Anonym51Suck!!!
081004Anonym50Körde direkt på den här blanningen som ja provat ut på min moppe me portad SACHS 7,5:a.

Mätaren gick ente längre men ja hängde kompisens bonneville i suget!!

Japp alltid startgas när de rejsades.

Arne
081004Anonym50Det är Contanivå på effektuppgiferna........
081004Anonym49Vad gjorde den innan 100 oktan esso och grafitfett på tvåan?? sprejade du start gas också tillsammans med 100oktan + grafitfett lr. Vad gjorde den på fyran?
081004Anonym48Som orginal hade dom tre växlar men min hade flinkalåda me fyra å va borrad till 280kubik.

Sen sprajade ja startgas i insuget å då gjorde den 140!!

Arne
081004Anonym4775kg 9,5hkr hmmm!! Visst var dom tre växlad? Undra va en RD350 skulle göra med den blandningen??
081003Moffe46Ahh ha ha ha - jag gillade kommentar nr.33...
081003Anonym45De kan mycke väl va sant de där om triboratet ja hade en silverpil en gång som ja alltid tankade 100oktan esso som ja blandade me grafitfett å den gick så in i helvete, 140 på tvåan!!!!

Arne
081003Anonym44glömde fyra sista
081003Anonym43780115 Nöjd nu din Triboron
081003Anonym42vad är det som säger att Erik är rätt namn , i så fall personnummer också!
081003Anonym41Jo men 50% är brudar 48% stekare resten går på bidrag alltså är det mycket sannolikt. Trist gömma dig bakom Anonym. / Erik
081003Anonym40Lite fight kul- mera av sådant!!!
081003Anonym39Jobbat på STASI?????????? eftersom du har en sån briljant slutledningsförmåga.

Det bor 795 163 i Stockholm och 1 949 516 i Stockholms län så det är sannolikt att det kan vara en chans att det är en slump eller eller ren tillfällighet.
081003Anonym38Är det en slump att både företaget och Conta bor i Stockholm??????????
081003Anonym37Kul med lite aktivitet här på forumet- trots att det mesta är skitsnack
081003Anonym36Kan någon tala om vad det kostar, så man ev kan testa?Dun som är så brukar jag testa alla möjliga under medel både till il och mc- tråkigt no så har aldrig något funkat som det är tänkt(:
081003Anonym35det är bara bondfågeri bluff och båg!!!det är bara bondfågeri bluff och båg!!!det är bara bondfågeri bluff och båg!!!det är bara bondfågeri bluff och båg!!!
081003Anonym34äR DET iNTE LUnarstorm?? lR nIVÅN ÄR lIKA
081003Anonym33Det flesta av inläggen håller god Lunarstormnivå och kanske några är goda nog för Sporthoj.

Är man skeptisk till undermedel så ge fan i att testat dom, tror man på det så är det väl bra, skulle det dessutom ge mindre rök och kanske med upplevd effekt så är det ju ännu bättre.

Det flesta skulle gladeligen sätta på ett avgassystem som påstås ge 10% mer effekt, men de flesta avgassystem ger oftast sämre effekt.

För att inte tala om koniska luftfilter som bara tillför mer bröl.

Men inte fan är det några diskussioner om dom ;-)

För att inte tala om alla mirakelmedel inom muskelträningsvärlden men det är förmodligen ett ämne för ett annat forum



Ha en trevlig helg
081003Anonym32Nu får ni väl sluta jag är inte med i något bondfångeri jag skrev att man kan väl prova så får man se Den som har startat tråden får väl komma upp till bevis kom inte och annklaga mig för något bonfångeri för det är jag inte med på inlägg 25 HA DET SÅ BRA PS hoppas det är slut med annklagelser mot mig om bondfångeri

081002Moffe31Angående kommentar nr.28 från Kent.

Hur skall man "ta tag i detta"?

Om nu Conta har testat så får väl han säga och stå för vad han tycker, eller hur?
081002Anonym30KANSKE OM MAN BLANDAR 6 % SÅ BLIR DET 32%
081002Anonym29Jag undrar hur en olja som utgör 2-3% av bränslet öka effekten 16% / Lennart
081002Anonym28Jag håller med, hoppas ansvarig för klubben tar tag i detta så att det inte fortsätter med internetblåsningar. / Kent
081002Anonym27Inlägg 25 är uppenbart med i bondfångeriet Citat "jag menar att köp det och prova" trist att se att rd-klubben blivit ett forum för alla som bedriver bedrägerier och inte har det minsta samvetskval när det gäller att lura och bedraga entusiaster. /Besviken
081002Anonym26Undrar bara vart ringer man? staden?företag 1 lr2 lr 3 lr4 osv. Vill gärna testa konstigt samma tel till alla!
081002Anonym25jag är inte med på några noter jag menar att köp det och prova så får man se om det fungerar jag är för konservativ jag annvänder bara beprövade grejor HA DET SÅ BRA
081002Anonym24Jag tycker vi enas om att Triboron är skitgrejer. / Hans
081002Anonym23SVAMMEL
081002Anonym22Så du tycker citat "bara att köp det och testa" låter som du är med på noterna. (Suzuki Scoda Subaru Saab)
081002Anonym21Jag har inte pratat om något bedrägeri det är andra som har gjort det jag skrev bara att köp det och testa så får man se om det funkar jag tycker vi skall vara mycket försiktiga med att skrika om bedrägerier och sånt det kanske funkar det där medlet vad vet jag HA DET SÅ BRA [KAWASAKI YAMAHA RD]
081002Anonym20Så du tror också att det är bedrägeri?
081002Anonym19jag är väl inte med om något bedrägeri jag skrev bara att ni skulle sluta att gorma det är väl bara att prova medlet så får man väl se om det funkar.För min del så annvänder jag bara vanlig olja jag skiter i om det ryker om min mc det skall ryka om en tvåtackt så kom inte och annklaga mig för bedrägeri. HA DET SÅ BRA
081002Anonym18En till som är med på bedrägeriet?
081002Anonym17Vad gormar ni om det är väl bara och köpa det där medlet och prova ni har hemsidan ta och köp och sluta gorma
081001Anonym16Så, nu Har Conta visat hur seriös han va. Det är nog hans hemsida jag känner igen den infantila meningsbyggnaden.
081001Anonym15DeT SupErOlJan SkA JaG KöPa vIll hA mYckE EffEKT I mIN rD
081001Anonym14Förstår du inte att jag var ironisk. Hela hemsidan är ju full av stavfel, och vettiga referenser. Jannne.J
081001Anonym13Även om hemsidan ser seriös ( det är väl en ide med "bondfågeri att det ska verka seriöst lr) så jag säger ine förlåt är lika negativ/RD
081001Anonym12Ja förlåt om vi varit negativa. Det finns ju en jätteseriös hemsida som beskriver produkten. www.triboron.se/tvatakt.html

Jag e i alla fall jätteimponerad av graferna eftersom axlarna har olika skalor och för att det inte står vad axlarna visar. Sen blir man väldigt imponerad av återförsäljarlistan. Verkar vara genuint och super seriös produkt och producent. Än en gång förlåt för att vi varit skeptiska. J. Josefsson
081001Anonym11Jag testar denna produkt sedan en längre tid tillbaka på både cross/skotrar samt båtmotorer och det är ingen skröna att det händer saker! och det som ni kallar undermedel utan namn heter TRIBORON och finns att köpa

skick mail till robin.monica@vannas.net

där får jag det ifrån!

080924Anonym10Jag tycker du conta ska lägga fram info om vad det är, inte en massa svammel, vilka roadracingförare, vilka snöskoter förare?? Ämnet är inte känsligt tror bara, många vill veta fakta och inte en massa svammel om undermedel /RD
080923Conta9OK! Jag kan märka en viss aggression från vissa. Är ämnet känsligt? Men faktum är att flera roadracing förare använder det och några i eliten inom snöskoterracing. Tvivlare kanske ska ringa Håkan Larsson på Maskinservice i Vilhelmina? Han kanske vet vem som säljer. Kanske ska säga att jag inte är försäljare av undermedlet som någon påstod...
080920Anonym8Flejm tråd så klart , kul med lite aktivitet på det här döda forumet
080920Anonym7Hmm, 2 stycken som känner till "undermedlet" men ingen av dom kan berätta vad det heter eller vart man kan få tag på det !? Upp till bevis, annars lägg ner tråden. Kent
080920Anonym6Upp till bevis vad heter undermedlet? var kan man köpa det? Vilka forskare? RAKET? att det finns folk som går på sånt här!! Det fanns (finns?) kulor av något super metal som man skulle lägga i tanken, då skulle motorn renoveras under körning många gick tydligen på det
080920Moffe5Bor? Sånt har jag för mig att jag sätter på sonens skrubbsår.

I röda små flaskor.

Ska jag hälla en skvätt i tanken och testa?
080919Anonym4Ok, visa dynokurverna så vi får se!
080919Anonym3Är du en försäljare undermedlet? visa vetenskapliga studier innan du utalar dig. Att det finns ***** som går på allt/RD
080919Anonym2Intressant !!

Vad heter det o vart kan man köpa oljan. borde ju ge lite extra även med trimpipor !?
080919Anonym1Ja jag har 10 liter hemma, men jag fick 30% mer effekt.
081104Conta0Hur kan man öka effekten och få bättre vridmoment utan att trimma?
Yes, det är möjligt p g a en ny svensk uppfinning. Istället för olja används världens hårdaste grundämne, som även minskar friktionen till minimum. Jag har testat och är helt fascinerad av resultatet. Toppeffekt +7 (16%). Men mest förvånad att vridmomentet blev betydligt högre över hela registret. (Håkan Larsson, Maskinservice Vilhelmina har gjort testerna) Blandningförhållande 0,5%. Skröna? Nej, den finns. Några forskare har lyckat skapa en stabil vätska som innehåller grundämnet Bor(5). Rök och lukt försvinner. Helt utan olja.
Någon annan än jag som provat?

| Sajten använder Cookies. |