| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 080328 | Anonym | 4 | Jag får lov att återkomma om detta.
M-O-T-S080328 | Anonym | 3 | MOTS?080326 | Anonym | 2 | jag ska kanske för tydlighetens skull säga att det är jag,forumtrådens skapare som postade svaret i ett försök att liva upp tråden,jag har för mig att det var någon på denna site som byggde egna CDI boxar? En sådan snubbe bore ha ett hum om sådant här förhåller sig,någon som vet vem det är?080326 | Anonym | 1 | Såg någon gång i en artikel som beskrev CDI tändningar att det har viss betydelse vilken väg man kopplar in triggerspolen, CDI-n är ofta konstruerad för att aktivera tyristorerna på "falling" eller "rising edge" och pulsen från triggerspolen som liknar en sinusvåg kommer in i cdi-n med dalen eller berget först så att säga, skall ha en viss betydelse, kopplad "fel" (kanske med 4-taktsmått mätt?) så kommer triggningspunkten att variera mera med varvtalet. Men jag har ingen koll på om detta isåfall skulle leda till en retarderande eller avancerande tändkurva. Orkar inte fundera ut det heller, Kanske någon elektronikfantast här vet hur det funkar?080323 | haraldur | 0 | Hej,alldeles ny härinne med en fråga som kanske någon kunnig kan svara på:
Har ett litet hobbyprojekt bestående av en Suzuki K50 som trimmats duktigt. Originaltändningen var något som jag tidigt skattade till förgängelsen och har i stället fått tag på ett inner rotor system från en Yamaha YZ80 av tidigt åttiotal. Den unge man som jag handlade av hade rensat kablarna på plattan så det var inte mycket att gå efter. Jag har således fått pröva mig fram och studerat lite sidor på nätet i hur grunderna för CDI tändningar tycks fungera. Efter en del mickel har jag gnista och maskinen small snällt igång. Mina funderingar är ungefär på följande vis:
1.spelar polarisationen på pickup sidan någon roll för funktionen av CDI/retardationen? Jag menar alltså,blir det galet om man valt IN i stället för UT från spolen till CDI:n
2.När man ställer tändningen hur ska man gå till väga rent konkret? 0,81-0,84mm sägs vara lämpligt. I nuläget har jag kolven i topp och strecket på rotorn på det mittersta strecket på statorn. NÄR ska man ha de cirkus 0,8 milimetrarna förtändning? Jag menar om jag prickar med lampan ska jag försöka hitta detta läge vid något speciellt varvtal,alltså när den uppnår retardationen eller siktar man på 0,8 vid ett par tusen varv/m?
Skulle behövt komma i kontakt med någon tändningsguru.. | | | | | |