| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 080331 | Christian | 10 | Mätte upp avståndet på min till 1mm ganska exakt.
/ChristianRDT080330 | Anonym | 9 | Ok, tack080329 | Christian | 8 | Se mitt svar i den andra tråden här på forumet om att starta utan batteri.
/ChristianRDT080327 | Anonym | 7 | nja det låter märkligt att detn inte skulle starta utan batteri. var det ett 12v?080326 | Anonym | 6 | rättelse har ej provat med batteri efter det ngt svaga!!080326 | Anonym | 5 | Provade tidigare med ett batteri men det kanske var ngt svagt för ngn skillnad närktes ej.
Den går ej att starta utan batteri då ??Eller
Då skulle ju det kunna vara problemet eftersom jag efter det inte povat med batteri.
080326 | Christian | 4 | Ett tillägg. Avståndet hallgivare-svänghjul bestämmer ju endast gnistans position och inte gnistans energi. Har Du svag gnista skall inte det kunna vara p.g.a. fel avstånd.
Pickupen skickar en signal till CDI-boxen om när det är dags att tända. Efter det går det sladdar från CDI-boxen till tändspolen. Det är alltså CDI-boxen som skickar signal till tändspolen. Den signalen skickar både uppladdning (dwell på engelska) och position när gnistan skall gå.
Sedan kan det också vara problem med energiförsörjningen till tändspole etc etc. Batteriet måste vara friskt, dessutom är det svårt att få någon "tjong" i gnistan på en RD125LC eftersom kicken är så sjukt kostruerad att den bara drar runt motorn ett enda varv! Då får Du inte upp någon varvtal alls att tala om och det brukar ge en svag gnista (*). Man kan också ha problem med laddningsspolarna i generatorn men ett helt fulladdat batteri borde ändå ge ok gnista så länge man inte förbrukar någon annan ström.
Ja just det, eftersom allt är relaterat till att det finns bra med ström (energi) så är det ju viktigt att laddningsregulatorn är frisk också.
Slutligen kan man ju i princip inte justera avståndet svänghjul-hallgivare med annat än det lilla spel i skruvhålen som medges (skruvhålen som håller tändplattan). Du kan ju alltid prova att forcera tändplattan maximalt
åt det hållet som får rotorn att komma närmare pickup även om jag tvivlar på att det ger mer än någon/några tiondels
milimeter.
Lite samma diskussion som att tändningen inte är ställbar,men visst är den det, man kan vrida tändplattan något i sina hål -fast väldigt lite, men flera stycken "lite" sammalagt blir ju någonting....
ursäkta, nu blev det en lång utsvävning här.
Lycka till!
/ChristianRDT
(*) Det kan man ha en lång utläggning om varför det blir så, min teori är att
man får en så stor varvtalsförändring att gnistan kommer fel när man kickar och då skickas gnistan för tidigt och därmed blir uppladdningen för kort (för kort dwell), fast det är bara en teori.080326 | Christian | 3 | jojomen. CDI-box, tändspole, kabelmatta och svänghjul+tändplatta.
"plug and play" med andra ord :-)080321 | Anonym | 2 | Tja det skulle ju vara intressant.
Du råkar inte ha ett komplett tändsystem då
??
080320 | Christian | 1 | Hej,
Det vanligaste felet på RD125 är tändplattan tätt följt av tändspole och CDI-box. Boxen i sig ger inte svag gnista men platta och spole kan ge detta.
Ibland är det något fel på kabelmattan också, men det är inte lika vanligt.
Har en del delar till RD125LC till salu
om Du behöver.
Lycka till!
/ChristianRDT
c.xp (snabel-a) minpost.nu080320 | Anonym | 0 | Tjena
Har kommit över en 83:a som tyvärr har mkt svag gnista.
Ngn som vet vad som brukar fela på dessa??
Spole.stator eller hallgivare?
Tycker själv att avståndet hallgivare-svänghjul är alldeles för stort(ca1,5mm)har endast skruvat hondas cr-maskiner förut där är avståndet ca0,5mm | | | | | | | | | | | |