| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 080314 | Christian | 25 | Pi x r x r = Pi x r^2 som är area på en cirkel. Här är det omkretsen vi söker och den formeln är 2 x Pi x r
eller Pi x D
En Cirkels omkrets är 360 grader
och då blir formeln
2 x Pi x r / 120 (för 3 grader)
Mät avståndet från vevaxelns centrum till skruvens centrum och sedan får Du rita sträckan i en tänkt cirkelbåge (även om sträckan nästan kan approximeras med en rak linje....)
Fast en gradskiva är nog faktiskt enklare då behöver man inte bry sig om att mäta upp avståndet "r".
Lycka till!
/ChristianRDT080313 | Anonym | 24 | Hög nivå på forumet!080313 | Anonym | 23 | Ja det går att ställa efter mm med indikatorklocka i tändstiftshålet, men det krävs en annan formel där man måste inkludera vevstakens längd och slagslängd. Finns någonstans på nätet.
/M-O-T-S080313 | Anonym | 22 | IG i Svenska?080312 | Anonym | 21 | Ording och uppförande också!080312 | Anonym | 20 | Allmän matte ?080312 | Anonym | 19 | NEJ! Behövs mer än så för ett MVG 080312 | Anonym | 18 | Jag gillar "?" du e alltså inte säker på MVG:et080312 | Anonym | 17 | Alldeles rätt räknat? MVG080312 | Anonym | 16 | Egentligen borde man inte behöva gradskiva eller? Borde gå med (( pi x r x r)= omkrets på plattan) och sedan ((360grader / omkrets)= hur många grader motsvarar 1 mm´s vridning) Eller tänker jag helt fel. / Ann Nonym 080311 | Anonym | 15 | Använd en gradskiva här kan du skriva ut en www.dolphenwulf.com/gradskiva.htm080311 | Anonym | 14 | Hur många mm´s vridning motsvarar 3 grader. / Mr H080311 | Christian | 13 | Jag rekommenderar att börja med 3 graders höjning (vrid så att pickupen "SER" puls-markeringen tidigare för varje varv). Kicka sakta och så ser Du vilket håll Du skall vrida!
Om Du kan köra med tre graders höjning utan problem kan Du prova med fem grader. Har tittat lite på originaltändkurvan och egentligen kan man inte säga vad tändningen skall vara utan att veta var MBT (maximum brake Torque) ligger.
MBT är det läge för tändtidpunkten som ger bästa moment. Definieras oftast som att ha tryck-max (maxmimalt cylundertryck) vid 13 till 15 grader efter ÖD (över dödpunkt).
Hur tar man reda på det?
1 ) Kör i bromsbänk, variera tändningen
2 ) Installera tryckgivare i cylindrarna
Inte så enkelt, någon av dessa.
En sådan mappning bör göras var 500é RPM, blir ganska många mätpunkter.
Vad vill jag säga? Jo, det är risk att höja för mycket och det är inte bra, man tappar effekt och till slut kan det ge motorskador.
/ChristianRDT080309 | Anonym | 12 | Verkar vara skillnad på tändkurvorna på de olika YPVS-modellerna. 31K (första varianten 83-85?) verkar ha en "bättre" kurva effektmässigt än de senare. Vet inte om det är riskfritt med 4 mm på båda varianterna.
Jens080309 | Anonym | 11 | Tackar :-) Verkar vara 4 mm vridning mot rotations riktningen. 080309 | Anonym | 10 | Lyx ? Vi hade det i det gamla forumet.080309 | Anonym | 9 | På ett annat forum där man lyxat till det med SÖKFUNKTION går det att hitta trådar som dessa:
www.yamaha-rd.com/forum/viewtopic.php?t=10194&highlight=ignition+timing
www.yamaha-rd.com/forum/viewtopic.php?t=4651&highlight=ypvs+timing
Jens080309 | Anonym | 8 | Vänd på frågan - om man inte har något svar på frågan ska man då lägga in kommentar? Kom igen, ingen som gjort detta på sin rd?080309 | Anonym | 7 | vet man inte vilket håll, ska man då hälla på?080309 | filur500 | 6 | höll inte m-o-t-s på med en ställbar tändbox kanske kan köpa en av han.080308 | Anonym | 5 | Hur mycket ? Åt vilket håll? 080308 | Anonym | 4 | man får givetvis slipa upp hålen då går det att vrida den 080308 | Roadrunner | 3 | på ypvs 350 sitter tändplattan fast går inte att vrida om den är orginal men om du har en som går att vrida så har jag en gradskiva på bild som man kan skriva ut 080306 | Anonym | 2 | min. Nej skämt å sido. Ypvs 350. /L Enqvist080306 | Anonym | 1 | vilken RD ?080305 | Anonym | 0 | om man moddat sin rd "lite" hur många grader vågar man ändra tändningen. Och vad blir det i mm som man vrider tändplattan och åt vilket håll? / Ludmilla E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |