| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 080304 | Anonym | 18 | Det är väl exakt så det är sagt tidigare i tråden lr hur!!080303 | martintvåtakt | 17 | man väger in delarna var för sig tror inte att man kan göra de utan att damontera axeln men vet ej säkert, fråga ebos eller nån annan super expert på de området.
080303 | Anonym | 16 | Ni som vet hur balanserar man en vev med vevatakarna monterade?080303 | filur500 | 15 | jag har kvitto på att mina vevar är balanserade antingen är jag lurad eller har dom något trix för att göra det. vem vet.080302 | Anonym | 14 | om det ska bli riktigt bra så ska man balansera vevaxeln till just de kolvarna man ska använda, men normalt sätt så "riktar" man bara veven... rikta en encylindrig axel är inte så svårt men när de blir flera är lite klurigare!/martintvåtakt 080302 | Anonym | 13 | Om du renoverar veven så kan du självklart justera vikten på varje vevstake så att det blir lika,och balansera en vevaxel utan vevstakar, men det blir svårt om den sitter ihop lr080302 | Anonym | 12 | Precis man sätter i hop dom riktar upp axel - thats it! om du inte tror på det kolla med någon firma då!080302 | filur500 | 11 | nähä så man sätter ihop dom och hoppas det blir bra. och dom små hålen eller det som är bortslipat är för att spara vikt080302 | Anonym | 10 | Vevaxel balanserar man inte, den riktar man, för hur skulle det gå till att balansera den med 2st vevstakar snurrande samtidigt ?080302 | Anonym | 9 | ja har sett några 500 med trim pipor är de någon som kommer ihåg va ni bytte i förgasarna, nåt mer än huvudmunstycke? flottörnivå original? /martintvåtakt080302 | filur500 | 8 | vevaxel när man ändå håller på att rota i motorn så kan man lika bra kolla över så allt är ok. tex jag köpte ett nytt svänghjul en gång (dock ej rd) där var sådan obalans i det så jag fick borra 4st 10mm hål innan det blev användbart. men allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga,jag tror inte det finns någon gräns uppåt.080302 | Anonym | 7 | Balansera? vev? lr vad?080302 | filur500 | 6 | och balansera givetvis080302 | filur500 | 5 | precis allt handlar om att göra det som fabriken inte orka göra. på min är avgasporten anpassad så den stämmer överens med ypvs ventilen tror dom (ebos)har försorat den till 35mm, och sett till att portningen är exakt lika.
det gör inte så mycket på effekten men den går väldigt jämt och fint.080301 | Anonym | 4 | ok, det skall göras! tack för tipset!
080301 | Anonym | 3 | Det du skall göra när du ändå har den upplockad justera in kanalerna mellan block och cylindrar brukar stämma väldigt dåligt oftast, ta bort allt gjutskägg, jämna till kanter i kanaler, det gör faktisk mer än man tror!/RD080301 | Anonym | 2 | nu ska cylindrarna borras, smidda kolvar ska i, inget portande (än så länge) piporna ska på, nya munstycken för att de ska funka bra kanske andra luftfilter, har kört med öppna filter på andra tvåtaktare men man blir helt döv när man börjar gasa, ja ska har den som en gathoj men lite strippen blir de nog i sommar. hittade inställningarna till ypvs så de blir nog bra. nåt mer du vill veta?/martintvåtakt080229 | Anonym | 1 | Vad har du tänkt göra? Trimma lite? vad menar du? lite mera info kanske hjälper! 080229 | Anonym | 0 | tjena har tänkt att trimma lite nu när renoveringen är igång, några tipps om huvudmunstycke till piporna och/eller alternativa luftfilter
hur noga är ypvs justeringen, ska man ta där de va innan eller finns de nåt bra knep? mvh/martintvåtakt | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |