| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 080324 | Anonym | 9 | huvudsakligen att det är gjord för våtkoppling annaras spelar det ingen roll om den är mineral lr syntet
annara byt koppling blästra stålskivor byt till hårdare fjädrar kostar inte så mycket080324 | Magnus, Ör | 8 | Jag har bytt lameller samt vissa delar av min koppling p.g.a. skador, har hällt i valvoline 20-40 delsyntetisk olja som påstås fungera på crossar. Har inte kunnat provköra i snön men återkommer..080324 | Anonym | 7 | Testade med en mineral olja, 10w-40, den slirar mindre iaf.. men fortfarande lite. Kan dock vara att det kanske inte var optimala förhållanden med väder plus att den gamla oljan fortfarande fanns(finns) kvar. Mer test när solen visar sin styrka över marken...080229 | Anonym | 6 | jag provade en syntetisk dyr olja ,men den började slira vid fullgas.byte tillbaka till mineraloljan,slutade slira direkt.rd 350 85-a raimo080228 | Anonym | 5 | Tack!
/Imperius080228 | Anonym | 4 | Bel-Ray Gearsaver 80 080228 | Anonym | 3 | Okey, då stärker den kommentaren ytterligare att kopplingen KAN slira med fel olja. Men fortfarande, nån rekomendation på märke/modell på olja?
Tack på förhand!
Mvh Imperius080227 | Magnus, Ör | 2 | Man måste använda en olja som är anpassad till en mc-transmission med våta lameller, det funkar inte med en vanlig motorolja som på "den gamla goda" tiden. Det har tydligen tillkommit nån tillsats som gör att kopplingen slirar, vilket jag fick erfara efter första bytet på min.080227 | Imperius | 2 | Okey, nån rekomendation på olja att köra med? Sen en dum fråga, från vilken sida byter man från. Gissar på att det är den högra sidan, har inte bågen tillgänglig för mek nu =) 080227 | filur500 | 1 | den kan slira om man har för "bra" olja. man kan byta lamellerna enkelt från sidan och blästra stålskivorna mellan lamellerna försiktigt rekomderas. lycka till080226 | Imperius | 0 | Eftersom jag delvis har tummen mitt i hand är det alltid bäst att fråga när man inte vet, har jag lärt mig!=)
När motorn är kall och man närmar sig kraftvarven så vill den gärna slira, 1:an går bra men det är på 2:an det börjar. Spänner jag vajern för mycket ligger kopplingen i, för lite - lossnar den. Kan kopplingsvajern vara så utsliten att den blivit för lång?
Sen läste jag något medelande här på teknikfourmet att kopplingen kunnde slira om man körde med syntetisk olja. Stämmer detta?
OM jag måste byta koppling, är det delning av hela motorblocket som gäller då eller kan man smidigt byta från sidan av motorn?
Tacksam för svar
Mvh Imperius | | | | | | | | | | | |