Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-13 06:07 Välkommen: Anonym                                           Det finns 2 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: Motorhaveri
Startad av: Magnus, Ör
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
080117Anonym2Det var en låsring till ena kolvbulten som hade så dålig spänst att den låg och rörde sig i spåret. Kanske kolvarna varit borttagna vid något tillfälle och återmonterats med de gamla låsringarna.

/Magnus
080117Marten1Vet du vad det var som skramlade?

Jag fattade aldrig om den slutade skramla efter 2'a bytet eller om det var ngt i oljepumpen som skramlade...
080116Magnus, Ör0Tänkte dela med mig av erfarenheter:(
köpte en 350 YPVS -83:a för ett par år sen. Tyckte direkt att det fanns ett litet skrammel i motorn som inte borde varit där, men eftersom jag inte kört RD på ett antal år var jag inte säker.
Rev och renoverade YPVS:n kollade inte så noga tyvärr men allt såg ok ut.
Fungerade fint några hundra mil men sen skar den plötsligt, en av låsringarana till kolvbulten hade lossnat, den hade suttit så löst att den skramlade?? Nåväl borrning och nya kolvar och ut o köra igen, gick två km sen nöp den. Hem och riva igen hona cyl., slipa till kolvar, olja i bensinen starta och börja felsöka, det visade sig att oljepumpen (som såg helt oskruvad ut) gav alldeles för dåligt med olja, började inte pumpa förrän vid ungefär 3000 varv, så vid de första snälla inkörnings kilometrarna fick den ingen olja alls. Shimsade och justerade in pumpen och nu fungerar det fint igen, hoppas jag:), hann köra 50 mil på senhösten.
Kanske kan hjälpa nån, kolla inställningen på oljepumpen om ni har den kvar.
/Magnus, Ör

| Sajten använder Cookies. |