Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-15 06:02 Välkommen: Anonym                                           Det finns 1 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: SPRIT...
Startad av: spånken
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
071114Roadrunner17Tack för tipsen min hoj har gått i vinter ide. och ska genomgå lite upptrimmning under tiden tänkte börja med toppen sen fixa lite små fel jag hittade en kompresinsprovare hos biltema som jag ska prova arnr15-1314 179,00 kr återkommer med rapport kollar före och efter komphöjning
071106spånken16Tänkte jag skulle dela med mig lite tips ang. komp.ökning på 350.. Pratade ju med ebos och han sa att det går att plana toppen ända ner till squishbandet (ca: 0,7mm.) OM avgasporten är höjd,annars spikar man sönder kolvarna om man kör på bensin. Med E85 var det lungt oavsett portning så jag köpte en topppackning i koppar av honom oxå 0,1mm. tunnare än orginal (800:-) men den går ju att återanvända så den tjänar man in snabbt när man åker vässad 2t Så sammanlagt har jag nog minskat klämspalten med 0,8 mm. + dom högre kolvarna från banshee. Har ingen aning vad jag har för komp men det verkar funka bra iallafall. hoppas nån har glädje av mitt svammel
071106spånken15Är nyss hemkommen från en kall(-2) men kul provtur med högre komp Fan det var ju tom. halt ute... läskigt! Hojen funkar iallafall skitbra nu,mycket starkare från botten och upp så till våren blir det att pula lite med bestyckning bara sen är det bara att gasa.
071101filur50014putoline körde jag på den funka bra men recin olja är en färskvara efter man har blandat den i bränslet. det lukta gott åxå.
071029spånken13Håller med "Rr" om oljan.Tänkte lägga ner mina etanolplaner pga. att det inte fanns nån vettig olja. Fick sedan ett tips om klotz och den funkar ju helt perfekt Hoppas på att min topp blir planad idag så att man hinner testa lite den här veckan.Återkommer med rapport.Rr! Låter som du oxå har en svacka när pw'n öppnar (6000 r/pm) som sagt Zeeltronic har botemedel om man har råd. Du får väl gå vidare nu med att porta å mera komp + större förgasare Borde bli en skitkul maskin.
071029Roadrunner12hej Spånken o Filuren provade oxå först en casrol olja med ricinolja men den rykte o kladda ner som fan men klotz oljan funkar jättebra ryker nästan inte alls o funkar i kyla. registret med jollyrören den drar från ca 2000 sen kommer det en knuff vid 5000 och där blir det lite ryckigt tror att avgasventilen börjar öppna där sen vid

6-7000 och upp till 10000 drar den iväg som en jäla raket efter det finns inget drag när jag körde på bensin så fortsatte den att dra till 12000 så det finns nog effekt att plocka ut med komp

och eller tänd kurva plus små sjysteringar av munstycken synd att det är slut på det goa sommar vädret nu är det inte så kul att köra.dåligt drag

i mellan registret kan oxå bero på för korta rör efter förgasarna om man kör utan filter kan det hjälpa att förlänga med rör
071028filur50011roligt med expriment,jag körde speedway innan det är metanolmotorer. man hade mycket större munstycken jämfört med bensin + detta tror jag är viktigt man kör med recinolja i motorn pga att det sägs att det är det är den enda oljan som blandar sig som den ska med metanol. vi hade ca 18 kg komp i dom motorerna det lär ni aldrig komma upp i på en 2takt så spikningar behöver ni inte vara rädda för.
071027spånken10Självklart vore en bromsbänk perfekt att laborera i men i brist på en sån får man gå den hårda vägen Förgasare ja! Jag kör med frugans (hehe) snöskoter gasare.. VM 34or med ufo brickor i trottlarna. Bestyckning: MJ 470 PJ45 fetaste ufobrickan + att jag hittade nåra fetare nålar och klämde i. Då lät det klockrent vid tomvarvning men vid test fattas det lite bränsle vid liten (före kvarts) trottelöppning men längre upp funkar det bra eller bättre Jag får kolla hur den beter sig efter kompökningen och ev. ge den lite till (har inga filter heller än). Kan verkligen rek. dig att plocka dit större gasare blir STOR skillnad från mellan och upp. Är lite nyfiken på vilket register du har med jollyrören? Börjar dom dra vid 6000 som std. eller är det senare? Sen antar jag att dom drar till 11-12000? Mina hempulade jollyrör (från tz 250) drar från ca:7000-11500 så man borde ha en manick från Zeeltronic så att man kan justera pw kurvan. Då får man nog bort svackan som blir i registret mellan 6-7000 varv.
071027Roadrunner9har oxå läst på om etanol men det verkar som om åsikterna går isär det säkraste är nog att själv prova sej fram jag läste nån stans att tändningen skulle ställas tillbaks över hela varvtalsområdet för att etanolen brinner långsamare och behover mer tid att brinna rent ? så det behövs nog en del experimenterande innan vi vet. kanske det bästa är en kombination synd att man inte har tillgång till bromsbänk o lamdasonder m.m så att man kan mäta sej fram . zeltronic vore ju bra men det kostar ju en del! vilka munstycken kör du med ? har du orginal förgasare.

071027spånken8Kör oxå med kl-200 verkar vara enda vettiga oljan ihop med sprit? Ang. Tändning så har jag läst mig till att på fullvarv så brinner spriten lika fort som bensin så där behövs ingen höjning. Däremot på låga varv så vore det nog optimalt med tidigare tändning OM man inte höjer kompet!! Då verkar det inte behövas Killen jag läste om hade justerbara tändkurvor på sin bil (4t iofs. men principen borde va lika?) och med std.komp behövde han ha lite tidigare tändläge på låglast men med högre komp så behövdes inte det. Låter bra tyckte jag. För ska man höja tändningen bara på lägre varv så måste man ju ha nåt justerbart system typ Zeeltronic eller så. Höjer man bara linjärt (vrider tändplattan) så tappar man garanterat effekt på topp (piptempen sjunker) Så jag låter tändningen vara och satsar på en rejäl komphöjning istället.
071027Roadrunner7Har inte kollat förbrukningen men det vore intresnt att mäta effekten mot en orginalhoj när tändning o komp är optimerat

071027Roadrunner6Jag kör också utan oljepump och med klotz olja som heter kl-200 i en rd 350 85a. orginal i motorn men borrad till 370 cc och jolly pipor. munstycken är 50 lågfart 350 högfart smalare nål som heter 5 LI det är nog bra att höja kompet men tändningen behöver oxo ändras för att klämma ur max med effekt håller med spånken att det luktar gött om e85
071026spånken5Kul att det är fler som testar! Tycker att Roadrunner oxå borde fixa lite mer komp. Dels startar den nog lättare + att det aldrig är fel med lite mer hk. Har du kollat nån förbrukning Rr?? Har själv inte konverterat pga. kr/mil utan jag är bara ute efter effekt men det kan ju vara kul att veta ändå. Sen har vi ett till stort plus.. tvåtakts oset... helt borta! Nu luktar det bara gott
071026spånken4Köpte föresten "högkompskolvar" på ebay till banshee (quad med 350 motor) som heter numara!! Har aldrig hört talas om namnet (nån som har??) och det stog inte hur mycket kompet ökar, men jag hade dom hemma för under tusenlappen så jag testar. Kollar man så är dom ca 1mm. högre mitt på kolvtoppen så nåt borde dom ge
071026spånken3Oljepumpen är borta på min men jag hittade till slut en klotz olja som funkar bra att blanda. Startproblem borde man ju klara sig ifrån om man inte tänkt åka över vintern.Startar som vanligt i +10 grader iallafall. Tycker som Roadrunner att den går minst lika som tidigare på högre varv åtminståne på¨låga är den nog lite klenare än tidigare. Men det fixar sig nog när kompet kommer upp. Tänkte hinna med en provtur innan vintern kommer Den har varit ganska lågkompad tidigare pga. att kolvarnatopparna är filade vid kanalerna + att den är portad.
071026Roadrunner2Jag har konverterat till sprit bestyckat om förgasarna den går minst lika bra som med bensin men har inte ändrat tändningen eller kompet ännu den har blivit mer svårstartad nu på höst/vintern
071026Anonym1Intressant! Hur har du gjort konverteringen? Har du kvar oljepumpen eller förblandar du? Startproblem? Berätta!

/350LC
071025spånken0Hallå! Nån mer här som testat E85 i sin maskin?? Spritkonverterade 350'n förra veckan och det funkade skitbra! Håller på som bäst att höja kompet nu för att få det att lira ännu bättre (mer effekt) he he. Så är det nån mer som provat så berätta gärna.

| Sajten använder Cookies. |