| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 071013 | filur500 | 15 | nu har jag nya däck och nytt batteri Mårten så ska du ut på någon sista tur så hör av dig nu när min cykel är tiptop igen071013 | Marten | 14 | Jag tror också ypvs'en gör nytta, även på en 350. Det skulle vara kul om Saarinen & Roberts kunde göra samma test igen men bara varva till 6000 och sedan växla...071013 | filur500 | 13 | har kört min gamla 500 för länge sen utan ypvs bara för att kolla(vrid om nycklen -stäng av när den är helt öppen och dra ut kontakten sen) och då kan man verkligen snacka om kethupeffekt, så nytta gör den.
071012 | Anonym | 12 | JO då min gör det!!071012 | Anonym | 11 | Det gör väl inte gatcyklar hellre, går på max varv hela tiden 071012 | Anonym | 10 | Hej igen, ja anledningen till att crosscyklarna har ypvs ventilen eller någon annan ventil med samma funktion är att crosscykeln inte alltid går på maxvarv. Ur en kurva t.ex. behöver en crosscykel bra drag ur kurvan och det förbättras med någon typ av ventilsystem vid avgasporten. Bättre vrid således vid lägre varvtal som är en tillgång för en crosscykel. Håkan071012 | Anonym | 9 | Om en rörligavgasport inte har någon verkan, varför har alla 2t-crosscyklar det då?071012 | Anonym | 8 | Gör man 8-10k växlingar så blir det naturligtvis ingén skillnad i ax, kanske lite i starten071012 | Anonym | 7 | lazze2t hade väl bänkat sin 500 med och utan ypvs, fanns länk på gamla forumet, det blev stor skillnad med och utan071012 | Marten | 6 | Just det, om ventilen öppnar från 6000 varv så betyder det att ett "vetenskapligt" test borde göras under 6000 varv för att se om det är ngn skillnad. Över 6000 varv är det skit samma om ventilen funkar eller är låst(i öppet) läge. Precis som Håkan(1) också säger...071011 | Anonym | 5 | Upp till 6000rpm är avgasporten "stängd" igentligen så ändras bara höjden på avgasporten(låga varv liten avgasport höga varv stor avgasport) det är aldrig något som är stängt, Hur det fungerar visas bra på www.RD350lc.net/pageYPVS.htm071011 | Marten | 4 | Vad menas med "stadstrafik på låga varv"? Är det under 6000 varv?
Då är väl ventilen alltid öppen så det är klart att då blir det ju ingen skillnad, eller?071011 | Christian | 3 | Yamaha införde YPVS på sina Race-hojar (roadracing) runt 1981. För alla som sysslat med racing kan man fastslå att det finns ingen som bygger in så komplicerad teknik om det inte ger någon fördel.
(fast det är min egen åsikt....)
/ChristianRDT071011 | Anonym | 2 | Banshee motorn har ju inte ypvs så dom kom nog på att det kanske var en onödig kostnad, för en liten fördel med en lite bättre lågvarvs kraft, men som Håkan nämde så blir bränsle förbrukningen lägre,kanske också renare avgaser det var kanske ett viktigt argument för att 2-taktare skulle finnas kvar som gatmc i början på 80-talet!!071011 | Anonym | 1 | Hej, vid fullgas inverkar knappast, som ni också bekräftat, ypvs ventilen. Den är däremot bra när man kör på lägre varv. Då utnyttjas gasblandningen bättre och man får bl.a lägre bensinförbrukning. /Håkan 071011 | Anonym | 0 | Efter ett ytterst vetenskapligt test kan Ypvs onödighet fastslås. Den behövs bara när det gäller stadstrafik på låga varv. Vi får erkänna att vi var skeptiska till signaturen "Jampe" i gamla forumet som körde 350 med låst ypvs, men vi vill testa skillnaden. Igår arrangerades en duell mellan 2 st rd350 en 84 & en 85 med liknande setup. Enda skillnaden var att den ena hade fungerande ypvs och den andra låst ypvs i översta läget. Vid full acceleration upp till 170 gick de exakt lika. Känns som att det är mycket teknik/elektronik i onödan. Japsen har nog lyckats med marknadsföringen. Vi väntar med spänning på kommentarer och liknade tester. / Saarinen & Roberts | | | | | | | | | | | | | | | | |