Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-15 17:15 Välkommen: Anonym                                           Det finns 1 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: Momentnyckelproblem
Startad av: Anonym
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070921Anonym5skulel säga att din uträkning verkar vettig.. men vilket arbete sen! dra på känsla och då de e 2takt så vibrerar det en del så loctite är en rekomendation ;)
070921Anonym4Jag håller med om att känsla i de flesta fall fungerar utmärkt. I samband med att jag bytade topplockspackning på bilen köpte jag dock en momentnyckel, och det känns inte fel att använda den när man nu har en. Att man inte upplever problem med tex avdragna bultar eller läckande packningar behöver ju inte innebära att muttern dragits till rätt moment. Att jag nämde cylinderfotsmuttrarna var bara ett exempel på ett ställe där det inte går att komma åt med momentnyckel, jag menade inte att det var ett känsligt ställe. Iden är mer allmän.



/ Niklas
070920M-O-T-S3Kan informera om att jag aldrig har haft problem med cylinderfotsbultarna, och då har jag ändå dragit ett antal genom åren, så känsla räcker långt där. Toppbultarna är en helt annan sak!

M-O-T-S
070920Anonym2bara skruva dit -tänk inte så mycket.
070920Anonym1Känns som lite överkurs!! Känsla! har alltid fungerat att dra cylinderfotsmuttrarna utan momentnyckel
070920Anonym0Hej,

Jag undrar om det finns någon mekanikingenjör eller liknande på forumet som har en åsikt om mina funderingar nedan.

Man vill ju helst dra åt viktiga bultar / muttrar med momentnyckel. Men i en del fall är det i praktiken svårt, eller tom omöjligt, att komma åt med en momentnyckel (tex cylinderfotmuttrar RD 350). Ofta kommer man då åt med en blocknyckel. Efter att jag funderat lite på detta kom jag fram till följande ide.

Ena sidan på blocknyckeln sätts på den mutter man vill dra åt. Andra sidan på blocknyckeln kopplas samman med momentnyckeln via en hylsa och tex en lång mutter. Det hela arrangeras så att momentnyckelns skaft ligger i en rät linje med blocknyckeln. Det moment som utvecklas vid den mutter man vill dra åt bör då bli högre än det inställda momentet på momentnyckeln. Men detta bör man kunna korrigera för, enligt formeln

Tm = lm / (lm + lb) * Tb

Tm = Vridmoment som ska ställas in på momentnyckeln
lm = Momentnyckelns längd från skaftets början till 1/2" fyrkantens centrum
lb = blocknyckelns längd mellan centrum på ringarna
Tb = Det önskade vridmomentet vid muttern man vill dra åt

Min fråga är om detta verkar vettigt, eller om jag är ute och cyklar?

MVH,

Niklas

| Sajten använder Cookies. |