Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-12-22 06:59 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: Fel på kranen eller vad?
Startad av: Marten
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070822Anonym5Japp, den skall fungera.

/ChristianRDT
070821Marten4Nu har jag plockat isär kranen. Kan inte se ngt fel men den stänger inte. Det är säkert något med "mojängen" som inte funkar som den ska. Jag hade en annan kran och den ser likadan ut men stänger. Problemet med den andra kranen är att den inte öppnar som den ska! Är din ok sa du?
070819Christian3Den stora slanganslutningen är för bensin och den lilla är för vaccum

(ganska uppenbart eller hur ;-)



Egentligen skall det inte behövas vaccumkram för förgasarna skall hålla tätt ändå. Om Du har problem med att det ändå rinner så borde Du också/ändå/börja med att fixa detta.

Ventilerna som styrs av flottörerna skall stänga vid full flottörkopp och hålla tätt. Vanligast fel är smuts däremellan, näst vanligast är väl sliten flottörnål/nålventil. Ta isär och kolla hur det står till.



Har en begagnad bensinkran för 150kr

att sälja om Du inte får ordning på grejerna.



/ChristianRDT
070818Marten2Vad menar du med: " ...det räcker att suga i vaccumslangen"

Det finns två "utlopp" på kranen. Jag antar att den ena är vaccumstyrningen, alltså när motorn startas så ska den ge undertryck så att bensin rinner till, eller hur?

Som det är nu rinner lite bensin hela tiden => Den drar mer bensin i garaget än när jag kör!

Packningarna jag köpte passade bra. Två o-ringar och en fjäderbelastad mojäng. Svårt att sätta fel...

Allt ser bra ut och mojängen som är fjäderbelastad verkar fungera (det är väl den som skall täppa till flödet)

Segt problem....
070817Christian1Det är riktigt. På läge "ON" skall det inte komma bensin om motorn är avstängd. Felsökning behöver inte göras med motor av/på det är ju undertryck som skall få bensinen att rinna till, det räcker att suga i vaccumslangen. Det är inte så att det är något ärg eller "äckel" i kranen, dom kan bli ganska läskiga med tiden.

Allt sådant kan få en kran att läcka.

Ingen risk att Du monterat något fel?

Passade packningarna bra? (pirat-grejer)?

Gissar att Du redan tagit isär kranen igen utan att hitta fel? Är det något som ser det minsta "skumt" ut?



/Christian
070928Marten0Skickade efter en packningssats från Mascot och bytte packningarna på bensinkranen (RD350 -84).
Ändå så rinner det bensin igenom när den står på läge ON. Kranen är ju av vacumtyp så det ska väl inte komma någon bensin förrän man startar motorn(eller har på läge PRI)?
Någon som har tips vad man kan göra?

| Sajten använder Cookies. |