| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 071022 | Marten | 16 | Nu kan man läsa artikeln genom att klicka på "Artiklar".
Mkt nöje.071008 | Triplemax | 15 | Körde min 4L0 som jag köpte för en vecka sedan, sist jag körde en rd var 1994 en 500 som var JÄTTESNABB tyckte jag då. Nu med några tyngre hojar i ryggen så blev man inte direkt skraj när man sotade ur 350:n lol Fast det finns ju botemedel som tur är.
Roger070919 | Anonym | 14 | Haloj igen,
Jag kan ju hålla med om att jag också blev lite förvånad över att det inte blev någon 500 med i reportaget då det var snack om det hela tiden. Jag fick veta att vi skulle samfota min och någons superfina RD500 men så blev det aldrig. Trist!
Du Jens, jag tror jag vet varför det inte skrevs mer om hur RD350 var att köra idag. Henning körde min hoj en kort sträcka men pga. jobb pengar och tid så hade jag inte blivit 100% klar med cykelns genomgång och vi ville båda inte köra den några längre sträckor. -Mest på grund av Sveriges förmodligen mest sopsluta drivpaket....
Hur som helst är det bytt och om du bor i norr-stockholms trakterna får du gärna prova min någon dag om du vill känna på en otrimmad/orörd hojpa.
Du Henning...visst är det inte mer än rättvist med ett kommande RD500 reportage framöver? Eller kanske rent av ett med 2takts värstingarna som RG500, RD500, och NSR i ett ihopkok?!
/Blårök070917 | filur500 | 13 | har inte läst artiklen än men jag maila att dom kunde låna min 500 om dom ville men dom hörde aldrig av sig...synd070916 | Marten | 12 | Aah kom igen, så dålig var väl inte artikeln.
Henning frågade om hjälp här innan han skrev artikeln och jag undrar om någon av de som klagar försökte hjälpa till...
Och max350 skicka gärna några tester från 80-talet till mig: marten@magmaa.com070915 | Anonym | 11 | Om man lägger ner så mycket tid på att fota, skriva och sålla så hade väl en provkörning och några rader om hur hojen kändes idag inte varit fel. Som det blev nu hade Henning Svedberg kunnat göra sin grej med Blåröks hoj per telefon.
Med några extra minuter på att ge namn till "icke citerade branchmänniskor" hade texten gränsat till journalistik. Till och med för ett populärmagasin. Och ett förtydligande; för min del hade det gärna fått bli en totalsågning av hojen. Trots att jag själv gillar den skarpt. Förutsatt att detaljerna om varför funnits där; inte bara svepande formuleringar.
Jens070915 | Anonym | 10 | Håller med klart läsvärt, om det finns intresse om riktiga tester så har jag scannat in lite från 80-talet gå gärna im på www.svenskard.forumportal.se/index.php och skicka ett pm till mig så kan jag mejla över en test/max350070915 | Anonym | 9 | Som vanligt finns det folk som aldrig blir nöjda med utformningen av ett reportage. Om Ni som tyckte det sög så hårt skulle skriva Er version, lägga ner en massa tid på att fota och skriva och sålla i allt material samt publicera det så skulle ju garanterat en drös andra inte gilla artikeln. Sug i er lite kylspray och tagga ner ett par hack vet ja...artikeln är ju skriven i ett populärmagasin och inte en faktabok!
Kan även tillägga att artikeln antagligen ger långt mer smil på läpparna av oss som minns epoken väl.
Hälsningar Blårök
Ägare till reportagehojj.070906 | Anonym | 8 | www.classicmechanics.com/article1.htm070904 | Anonym | 7 | Hej!
Kul att ni läst artikeln om RD350:n.
Klyschorna är lite av grejen med klassiker, det var ju så det var. Jag refererar till vad som sades då. Att den inte är jämförd med moderna hojar grundar sig på att klassikerartiklarna tar upp hojen som den är och ställer den inte i paritet med andra hojar, varken dåtida eller nutida. För faktafel kan jag bara ursäkta och beklaga. Den "alltför höga effekten och hysteriska registret" är vad icke citerade branschmänniskor sagt. Alla har lite olika åsikter om hojar, kom man från en RD125 och hoppade upp på en 350 var den galet snabb, klev man istället ifrån en CBX1000 var den trött. Sen håller jag med; själv älskar jag RD350 och hade utan knot kunnat fylla nära hela tidningen med bilder från då, fler ägare och välvårdade exemplar och tävlingsstoff. Allt fick inte plats. Ibland är det så... Man kan inte få allt. Med vänliga och glada hälsningar!
Henning Svedberg
Redaktör MC-Nytt070829 | Anonym | 6 | tjena jens. håller med dig.skriv till henning swedberg på mcnytt och ryt till.Så jävla fel får ingen ha.
mvh/ahlis070829 | Anonym | 5 | En riktigt kass artikel. Förstår inte varför den skrevs. Full med söndernötta ordkombinationer av typen:
"lämnad i ett moln av blårök" (kom igen...)
"RD 350 blev till en början populär bland nyutexaminerade motorcykelförare. Men då den hade ett alltför hysteriskt effektregister (säger/sa vem då?, artikelförfattaren? SMC? Polisen?/.../ ledde det till att den betecknades som alltför snabb för de nya förarna."
(trodde effektregistret blev mindre "hysteriskt" med YPVSn?)
"RD 350 visar sig duga än idag att gasa gata med..." (vart i texten visar sig det?)
"RD 350 är en levande nöjesmaskin och en sann klassiker." (på vilket sätt då?)
Jag saknade en beskrivning av hur det är att köra en RD 350 2007. Hur den känns jämfört med moderna hojar. Om effektregistret fortfarande är hysteriskt. En kommentar från någon som tävlat i rd350-cupen hade varit schyst. Likaså någon bakhjulsbild från 80-talet. Och bild på Christians turboladdade Chalmers RD.
PS. Faktafel som att gjutna hjul inte fanns på RD-modellerna före vattenkylningen (RD400 hade haft det i flera år) och att RD350LC inte fanns förrän 1981 (lanserades 1980 samtidigt med RD250LC) hade man kanske inte ens tänkt på om det skymtats någon ambition i själva artikeln. Nu blir det i stället spikarna som stänger kistan. Nya MC-nytt kostar 59 spänn. Spara pengarna.
Jens070824 | Anonym | 4 | Finns väl att köpa i danmark!070823 | Anonym | 3 | Kan i ikke sende en kopi over til os? info@rd-350.dk070822 | Marten | 2 | Ja det var ju en artikel om RD350 men vart blev 500'an av?070810 | Freddy64 | 1 | Tackar för info ! :-D070810 | Anonym | 0 | Glöm inte bort att köpa Septembernummret av MC Nytt som kommer ut 14:e Augusti!
Klassiker reportage/hyllning utav RD350/500 är det som kommer i det numret! | | | | | | | | | | | | | | | | | |