Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-07 02:22 Välkommen: Anonym                                           Det finns 1 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: Kopplingsarm tar i förgasare
Startad av: vajb
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070725vajb21Tog en tur iväg trots allt, när jag kom tillbaka drog den inget med kopplingen intryckt, får se hur det fungerar imorgon när den stått en natt. Skulla gärna slippa momentet att byta olja. :P
070725roban_200220sitter ju en justeringsskruv vid lamellplattan.(eller vad det nu heter) borde det inte gå att justera in då det låter som att den inte frikopplar helt. där kan man iaf finjustera kopplingen.



//Robin
070724vajb19Följetongen fortsätter!



Köpte ju då en vajer i fredags till kopplingen, där höljet var för långt vilket gjorde att det blev för mycket vajer nere vid motorn vilket gjorde att kopplingen tog noll.



Man tog då med sig den nya vajern till en kille som kapade till den i rätt längd, så det finns lika mycket spel utanför "höljet" som på den gamla vajern.



Inne på Yamaha i Sundsvall så kunde dom inte få fram på något sätt vilken vajer den gamla var, det är ännu en gåta - skulle gärna vilja ha tag i en exakt replika av den gamla, då den som var avsedd för rd350 -84 tydligen inte passade vidare bra.



Nåväl, vajern där, böjde till kopplingsarmen lite på plats så pass att den inte sliter i förgasaren, fick dit allt på plats och fick igång hojen med några kickar.



Nästa problem - man rullar ut skiten, drar in kopplingen och petar i växeln, varpå hojen vill bege sig framåt - kopplingen tar med andra ord inte 100%, trots att den vid handtaget känns mer spänd än tidigare.



Kan detta bero på att jag lyfte upp armen+axeln lite i mitt dåliga försök att få upp den för att kunna bocka till den? Eller kan det bara bli så här lustigt ibland?



Känns som ett smärre problem i alla fall nu när resten är fixat.
070724Anonym18Armen + axeln gick bara att lyfta upp 2-3 centimeter, sen tog det stopp. Får se om det räcker för att böja lite på den.
070721vajb17Satt just och funderade på om det bara var att lyfta upp armen, telepati är bra har jag hört, då fick jag svar på det i alla fall!



Kilade ner och satte tillbaka förgasaren där den hörde hemma, hållaren på armen där man fäster vajern tar då i uppskattningsvis 2-3mm. När man spänner kopplingen tar själva "armen" i muttern med kanske 1 mm, det är på håret att den klarar sig förbi, men det ordnar hållaren för vajern istället.



Bocka är ju en ide, men vore fasen om den skulle gå av i det läget, då är man aningen lurad. På undersidan av armen finns det lite plats, så bocka/böja den lite är en möjlighet.
070721Anonym16Kolla med ChristinRDT under säljes annonserna har har det mesta till salu.

Hur mycket tar det i kan du inte bocka om armen, den är lätt att ta lös, bara lossa plåtbiten som håller fast den och sedan lyfta upp kopplingsarmen
070721vajb15Det uppenbara är ju då micronsystemet, förgasarna, luftfiltren. Frågan är ju hur mycket det kommer att gå lös på om man ska återställa förgasare o luftburk, då har man löst problemet med armen iaf. Men byter man förgasare blir man väl tvungen att byta gummiprylen dom sitter i, m.m.
070721Anonym14Vet du vad som är gjort med motorn "trimmningen" oftast så går det bättre med orginal förgasasre och orginaluftburk
070721vajb13Blir mäkta intressant att få kopplingen att fungera känns det som, efter en massa pillande och funderande under kvällen.



Om jag skruvar ut justerskruven uppe vid handtaget så långt det går, för att spänna vajern så mycket som möjligt - så befinner sig armen så pass långt åt vänstersidan på motorn så den är en millimeter ifrån att ta i motorn precis där nuffrorna är, 31K osv. (bild 3024 nedan).



Den kabeln som satt där är tyvärr inte lik den nya kabeln när det kommer till höljer, vilket verkar bli ett problem då avstånden blir åt skogen..



Suck - sammanfattar nog kvällen, det är sånt här som gör att man funderar om cykeln kommer att rulla nånsin igen, huga!
070720vajb12Om det är nån vass snubbe som har nån vettig ide om hur man löser detta så fungerar icq/msn jäkligt bra, lite mer realtid än detta.



icq: 18287757 msn: vajb@vajb.se
070720vajb11Yamaha Center i Sundsvall fick äntligen hem min kopplingsvajer vilket i sin tur innebär att det inte finns nån återvändo.



Således är förgasarna bortplockade och jag kan inte komma på nån lösning på den där jäkla armen som tar tag i förgasaren. Förgasaren är helt enkelt överdimensionerad.



Visserligen går det säkert att fortsätta köra med armen slitandes i förgasaren, det har ju tydligen gått bra fram tills jag märkte det.



Då är ju frågan vad som händer om man köper ett par orginalförgasare, går det att slänga på dom rätt av eller hur fungerar det, blir man tvungen att skaffa en massa extra saker för att få prylarna att passa?
070720Anonym10Det är väl bättre att börja en egen tråd istället för att ta någon annans eller ur!! Den här handlar om "kopplingsarm tar i förgasare"
070720Anonym9hej jag har en yamaha rd 250cc års 1980 tung mc och jag har gjort rent förgasarna för den flödade över hela tiden och nu har den börjat igen ändå så har jag satt dit soppafilter så det inte ska komma grus i förgasaren och den går konstigt vad kan felet vara?
070715vajb8Nej, dom är inte orginal, har ingen aning om vad det är för förgasare då jag inte hittat något modellnummer på dom, kanske finner ett när man plockar bort dom.



Får se hur det ser ut, får fixa kopplingsvajern imorgon eftermiddag för det första. Försöka skjuta dom värsta problemen framför sig fungerar ju alltid ett litet tag.
070715Anonym7Det där är väl inte någon orginalförgasare? Ja då blir det trångt! Vad kan man gör? Bocka om armen , göra den plan kan bli bättre lite svårt att avgöra bara genom att se en bild,
070715vajb6Lika bra att nämna att bilderna nedan ligger på runt 2 megg styck!
070715Anonym5Från höger,

www.vajb.se/files/IMG_3020.JPG

och från vänster,

www.vajb.se/files/IMG_3024.JPG

070715Anonym4Både den svarta hållaren på bilden och bulten sitter där dom ska vad jag kan se!



Ska leta på en stark lampa och knalla ner och ta en bild!



Sen blir det väl till att plocka bort förgasarna i alla fall, för jag kommer oavsett inte åt att byta kopplingsvajern utan den manövern, men det kan inte va så svårt. Att ge sig in o rota innanför locket däremot känner jag mig velig inför, tänk om man inte får ihop skiten ordentligt.
070715Anonym3Armen går att bocka lite neråt, men finns hållaren(stoppet) för kopplingsarmen kvar sid 46 bild 12.6a i haynens annars så är det inget som håller armen på plats! kan åka uppåt och ta i förgasare
070715vajb2Har som tur är en haynesmanual, fick det med på köpet.



Men men, då åker man på att tömma olja, kylarvätska, ta bort kicken och rycka kåpan, för att kunna justera armen.



Dock så tycker jag det ser ut som att vajern kommer att ta i förgasaren lite även om jag flyttar armen längre ifrån botten på förgasaren, ser nästan ut som om den vänstra förgasaren sitter lite lägre än den högra.



Försökte lite snabbt lokalisera det där kära märket under armen, casing index mark som det så fint heter, men det måste vara mindre eller skymt då jag inte fann det.



Mekkunskaperna är nog under "poor" på nivåmätaren då det var dryga 13 år sedan man höll på moped och sedan dess inte pysslat med motorer överhuvudtaget. Det är väl därför alla såna här projekt känns lite omöjliga tills man gjort det en gång.



Antar förresten att man hade sluppit detta om det inte suttit trimförgasare på, då dom väl är mindre?



Apropå Haynes, mer bilder, färgbilder, högre upplösning efterlyses. :P
070715Anonym1Bort med kåpan över kopplingen, justera armen(lossa mutter mitt på kopplingstrumman, skruva in skruven, håll samtidigt i kopplinsarmen så känner du att den rör sig ) så att märket på kopplingsarmen överenstämmer med märket på motorblocket ( ungefär så här gör man , men det beror ju lite på dina "mekkunskaper" , först så köp Haynes rep handbok där står det utförligt
070715vajb0Märkte igår att kopplingsvajern börjar ge upp uppe vid handtaget på mittnyförvärv rd350 ypvs -84 lc2(nybliven rd-ägare och förstagångs mc-ägare).

Fine, byte av vajer, kan inte vara värre än på mopedtiden - så man följer vajern ner till armen men märker snart nästa fluga i soppan - mekaniken för kopplingen tar i muttern på undersidan av förgasaren så pass att förgasaren flyttar på sig ett par millimeter när man drar in handtaget.

Finns det nån vettig och hyfsat billig lösning på detta månntro, som helst inte innebär att jag måste riva itu hela motorn eller dylikt? Min expertis inte räcker ens en bråkdel av sträckan i sådana fall. :)

Och jepp, den är trimmad av en föregående ägare, men fråga mig inte om storlekar på diverse prylar då som sagt kunnigheten ligger lite efter. :)

| Sajten använder Cookies. |