| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 070128 | Anonym | 13 | 32:or skulle det va,,;-). Frostie.070128 | Anonym | 12 | Hej igen.
Det tycker jag låter väldigt vettigt.
Om du kännar till honom, så har Martin Kieltsh altså 87,3 hk på bakhjulet vid 10200 r/min, och detta med 34 mm Mikuni.
#2:or räcker längre på en 350 än folk tror.
Finns iofs nån snubbe här i klubben som har papper(Dyno-jet från TWT, tror jag de hette, i Linköping)) på att han har 77 hk på bakhjulet med orig. 26 mm, men så mycket mer info än så har inte jag läst. Så hur många cc, etc,,det vet inte jag.
Och iofs så får man ju bättre gashastighet i små förgasare, men jeg tycker de verkar lite väl små,,men men,,det verkar funka på hans motor.;-)
Frostie.070128 | Anonym | 11 | ok. Bensinkranen byter jag mot en dubbelkran. Vill inte haverera motorn på pga av en sån sak. Skippar 34:orna, det verkar bli för krångligt. Ingen idé å krångla med det om det är elstyrda grejjor. Såg att addemoto har 32mm förgasarsett till salu, Kanske mer rätt till en rd-motor?070128 | Anonym | 10 | Hej du.Ok, Kompet låter högt, men det kan funka. Det borde vara kilo, har för mig 6,0 är original, så det kan stämma iom du har en planat topp och orört avgas, som förövrigt då bör ligga runt 32-33 mm(Jolly-Moto är 37 mm invändigt, bara som en jämförelse), så där skulle man kanske vilja anpassa sista biten av porten till det avgassystem som du skall använda.Ang. förgasarna, det kanske går, men som sagt, de är ju anpassade för en 250 och dessutom har de nåt skumt system som är styrd av elektronikboxen, har för mig att det är några luftventiler/solenoider som stängs vid höga varv,,eller nåt i den stilen,,så köra de utan en RGV-box,,det vete fan om det går att få till bra,,men men,,;-)
Sen angående effekten,,du har helt rätt,,moderna RR250 skall visst hava ca 110 hk på bakhjulet,,MEN dels har de 38-40 mm förgasare, samt reedventiler stora som hus(En std RGV med ca 60 hk i motorn har 6 läppars som är ca 60 % mer yta än orginal RD 350)rakt ner i vevhuset, så där var insuget sitter på en RD har man altså plats för överströmnings/boostkanaler. Sen har de även 6 stk transferkanaler, 3 stk avgasportar samt 1, eller 2 stk boostkanaler,,så där finns en hel del hål att få blandningen igenom cylindern.
Ang. kranen, jag förmodar du menar en Pingle-kran,,Kan finnas fler som har, men EBOS har ju som du vet. De vill gärna läcka efter ett tag, så,,;-)
Däremot så finns det andra kranar, typ original, fast utan vakuum-ventilen, nämligen från Triumph Daytona 1200 och Trophy 1200, de har samma c-c mellan bulterna, dock måste man fabrikera en allu-distans om den skall passa i hålet i kåpan. Finns en till liknande kran, som också har rätt c-c mellan hålen,,nämligen RGV 250. Kan vara nåt att tänka på,,he he.
Nålmunstyckstorlek vet jag faktiskt inte men det borde stå på dem, annars er det bara att mäte,,300 = 3,0 mm invändigt. ;-)
Hälsar Frostie.070127 | Anonym | 9 | Hej. Ok. Toppen är planad 0.9 mm porttiderna vet jag inte. Men det är kraftigt portat på insug och överströmmningskanaler. Utblås är orört. Vid kommpressionstest så visade det 7,5 på skalan. på båda cylindrarna. Nu vet jag inte vad den skalan går efter. Är det kilo??
De 34mm förgasarna jag har kommer från en rgv 250. Måste jag byta ut nålar å emulsionsrör etc etc..?
Angående effekten så har jue faktiskt 125 cc gp-hojjar närmare 50 hk. Tycker inte att det borde vara omöjligt att få ut 80 hk ur två 175cc cylindrar då. Men det är väl som du säger att det kanske ska till lite större förgasare. Angående högflödeskran. Är det ebos som gäller då eller? Såg att de hade men den var sviindyr. Förresten, vilken storlek har nålmunstyckena på en originalförgasare? Jag kör med 290 i huvudmunstycke nu. // Street-rd 070102 | Anonym | 8 | Hej du.
80 hk med original-förgasare skall du nog inte räkna med,,om inte annat så kan du väldigt lätt forstöra din motor då nålventilerne inte räcker hur långt som helst,,,,dem skall ju helst INTE ha en mindre diameter än huvudmunnstycket,,för då blir det dåligt. ;-)
Det skulle ju bli 2 stycken 175 cc cylindrer med varsin 26 mm förgasare och närmare 40 hk,,
Inte ens 125cc motocross med 38 mm förgasare har såpass.;-)
Vet du nåt om tiderna på porterna, både transfer, boost, insug och avgas?
Planat topp??
En mera viktig fråga är väl :Hur mycket squish är det?
Och kanske även kompression-TRYK vid kickstart?
Om det är trimmat kraftigt, så tycker då jag att du självklart skall montera på 34:orna,,om dem INTE bara är tagna från nån 250 eller så,,för isf kan du få massa problem,,då emulsionsrör, nåler etc, INTE är gjort för en 350, utan just för en 250.
Men annars är Mikunis TM 34 mycket bra förgasare. ;-)
Ett sista tips,,: Sätt på en högflödes bränslekran med 2 utgånger,,kan rädda en motor,,jag vet, för jag bött inte 1:a gången, och då hade jag enbart Jolly-system och K&N-filter,,,och vips så hade jag en 1-cylindrig 175:a,,som inte gick så bra,,he he.
Hälsar Frostie.061228 | Anonym | 7 | Har inte fått provkört hojjen ordentligt pga vinterväder. Men utav det lilla jag har kört så är den mycket mer varvvillig och det är ju på toppen den mesta effekten kommer. Ska jobba hårt med förgasarna nu under våren. Har även ett par flatslide 34mm mikuni. Men jag tror jag satsar på originalfuggarna först och främst. 061222 | Anonym | 6 | Blev det mer effekt, eller kändes det bara mer och varvilligt? Med micron flyttar du upp kurvan en del.och det låter mer HK med. Se till att få förgasare som stämmer med pipor med.
Klart det är möjligt med sådana siffror, beror på hur mycket tid/jobb man vill lägga ner.
/Thomas061222 | Anonym | 5 | Fick på mina nyinköpta micronpipor nu. Det blev jue en klart kännbar effektförändring. Men då är min motor ganska kraftigt portad också + planad topp. Mitt mål är 80 hk. Är det möjligt med std-förgasare?061222 | Anonym | 4 | Till förra inlägget : Varv är inte alltid lika med effekt,,kolla Martin Kielsch RD, 87,3 hk/10200,,
Så 12000 på en std RD med micron,,är nog inte mycket, effektkurvan dykar efter 9000,, Frostie.061214 | Anonym | 3 | Ofaan!! Varvar den så jävligt. Har du gjort något i övrigt me motorn då? Förutom munstyckena. 061209 | Anonym | 2 | Hej.
På en -85 så kör vi med 290 i huvudmunstycke samt nålen i näst sista hacket, den varvar "hutalöst" gärna upp till 12000 och då är man nog nära vad en så gammal hoj tål.
Jampe061207 | Marten | 1 | Måste nog byta munstycken. Vet inte hur mycket effekten ökar men gött ljud...061202 | Anonym | 0 | Vet någon hur mycket effekten ökar om man sätter på Micronpipor? Måste man byta munstycke? | | | | | | | | | | | | | | |