| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 170919 | Anonym | 3 | Det är CDI-tändning på en 79a gissar jag? Då brukar det inte vara fel på en cyl utan på båda, är det brytar-tändning så kan en cylinder stå fel. Jag svarade lite mer generiskt och var osäker på om det var CDI eller mekanisk tändning.
/ChristianRDT170907 | Anden83 | 2 | Okej tack för tipsen!
Jag har 6-7 bar i båda cylindrarna.
Hur mäter jag gnistan? Vanlig strob eller?170906 | Christian | 1 | Blött stift kan komma av både felaktig gnista eller felaktig bränsleblandning eller andra mekaniska fel (t.ex. fastnade kolvringar).
Har Du vettig kompression?
Är gnistan vid rätt tidpunkt?
Stiftet nytt (byt mellan vä-hö för att kolla)?
Förgasaren kan flöda så det blir för mycket bränsle.
Även med halvslappa reedventiler brukar motorn gå hjälpligt är min egen erfarenhet, det är sällan felet ligger på reedventilerna.
Lycka till!
/ChristianRDT170907 | Anden83 | 0 | Verkar som att min Yamaha bara går på vänstra cylinder.
Jag har gnista på högra cylinder men tändstiftet är blött när jag skruvar ur det?
Har rengjort förgasarna och kollat på reed ventilerna som ser bra ut. Vet dock inte hur styva ventilerna ska vara?
Några tips på hur jag ska felsöka? | | | | |