Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-09 11:08 Välkommen: Anonym                                           Det finns 5 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: tändkablar
Startad av: He rik
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070401Anonym14Mmm,täkte oxå så först men det är bara nedre högra cyl,hade det varit spolen så hade väl bägge bommat,är ju samma spole.



Henrik
070401Anonym13Har du nylackad ram? (eller rost/ alt. dåligt dragna bultar till spolen) Kan vara dålig jord till spolen om den inte får kontakt med metall vid infästningen.
070331Anonym12HJÄLP!

Tillbaka från testturen så är det bara att konstatera att packboxen är tät,inget tryck ut i växelhuset när han skjuter längre men misständer och skjuter gör han fortfarande.

Stiftet är svart och blött och eldsflammor på 20cm kommer ur ljuddämparen.

Har små vibrationer i hojen men det beror väl på att han missar och går orent på den cyllen.

Orkade varva ur på 4an och nästan på 5an nu vilket han inte orkade innan bytet,drar även från låga varv på 6an men det är ju inte så man ramlar av direkt. Innan bytet så orkade han inte dra på 5an från låga varv,var tvungen ner på 4an och då hände det mindre än på 6an nu så jag är ju på rätt väg.

Föslag och ide´ér mottages tacksamt.

Kan tillägga att jag bytt stiften mellan de nedre cyllarna och kört ca:10 mil för att bränna ur oljerester om det skulle bero på det.



Henrik
070331Anonym11Så,arbetet klart!

Packboxen var skrot,den var bytt innan jag köpte den för gummiläppen var avslipad på den.

Kollade även med momentum(fd. Järn och maskin)men dom kunde inte med hjälp av beteckningen få fram vad det skulle vara för någon och med tanke på var den satt så var det troligt att det var en speciell gummiblandning oxå,

rekommenderade mig att köpa en orginal.

Läppen sitter där av en anledning och att den var bortslipad var förmodligen orsaken till detta haveriet.

Utan läpp kan boxen vandra ut och då kommer den emot drevet som slipar ner tätningsdelen,hade en felfri fjäder på axeln och en gummiring mot lagret.

Lagret var felfritt så förhoppninsvis ska det funka ett bra tag nu.

Det var för övrigt enkelt att driva i packboxen med läpp och allt,jag använde ytterringen på ett ramlager och lade det emellan packbox och innersta drevet sen på med så många brickor det behövdes och drog in den med muttern som håller ihop drevpaketet,plättlätt!

Vet dock ej om den kom precis exakt rätt men den sitter lika djupt in som den jag demonterade på min reservmotor och trycket släppte när jag skruvade in den så förmodligen så lade läppen sig tillrätta.

Nej,nu har jag inte tid att skriva mer,UT OCH KÖRA!

Mvh.

Henrik

070326Anonym10För dom intresserade kan jag meddela att det är fullt möjligt att byta packboxarna på både främre och bakre cyl.paren på höger sida utan att montera ur motorn ur ramen.

Hittade även en tråd på den engelska sidan om ett packboxhaveri på just höger nedre cyl,fick dock inte veta om det även var lagerhaveri eller endast boxen som gått men den boxen har ju uppenbarligen gett sig på fler än min hoj och det utan någon kommentar av lagerras,känns ju lite bättre.



Återkommer med info när jobbet är utfört eller totalhaveriet är kontaterat då jag motorn jag plockade ner ikväll var min reservdelsmotor och den på hojen får sig en omgång med verktygslådan i morgon om jag får tid.



Mvh.

Henrik
070326Anonym9Efter genomgång har jag konstaterat att det förmodligen är packboxen,lyfte av oljepåfyllningen till lådan och varje baktändning så tryckte han ut en oljepuff och skvätte ut lite olja.

Så nu har jag 2 frågor.

1 går det att byta höger nedre packbox utan att klyva hela motorn?

2 är det vanligt med packboxras utan att lagret först har rasat?

Tycker att jag borde ha lite missljud och små metallrester på och kring stiftet om lagret gått.



Henrik
070325Anonym8När du hadde isär förgasaren, kollade du flottörnivån och nålventilen?

Om där är läckage vid packboxen så lär du märka det på oljenivån. Ryker det lika mycket från alla rören?

/Lasse2t
070325Anonym7Choke som ligger och läker bensin? nålventil otät ? fel flotörnivå?
070325Anonym6Har nu bytt alla tändkablarna,tändhattarna och rivit förgasaren.

Startade lättare än innan,behövdes mindre snärt när jag kickade och gick till en början helt rent men efter lite körning så återkom misständningen på höger nedre cyl,blött och sotigt stift oxå.

Kan det vara packboxen så han dricker växellådsolja? Kan man kolla det på något sätt utom att riva hela motorn?

Några andra förslag på fel som jag kan kolla?

Har inte komptestat än då jag inte får mätaren förrän i slutet på veckan men det känns som samma motstånd ungefär när jag trycker ner kicken från alla cyllarna.

Tackar på förhand

Henrik
070320Anonym5Höger nedre,började med det enklaste,nya stift.

Ska låna en kompmätare nästa vecka men får väl riva förgasaren redan i helgen om jag får tid.

Känns som det inte är riktigt rätt tid för krångel nu men så är det med gamla motorer,har lite vana från mina båtar.



Henrik
070318Anonym4Testat med nytt stift har du redan gjort såklart. Sen så skulle jag testat kompressionen på alla cyllarna och om det inte är allt för stor skillnad på dom så hadde jag gått igenom förgasaren.

Kanske en packbox. Vilken cylinder är det?

/2T
070318Anonym3Tändhatt kanske?
070318Anonym2Problemet löst,var inte ingjutet utan sitter med en plasthållare som var väldigt skör,ska se om det går att beställa nya sådana.;)

Problemet kvarstod dock efter byte av kabel,tänder inte rent på en cyl utan eftertänder(i synnerhet på låga varv)och skjuter eldsflammor ur avgasröret.

testade att pressa den lite,gick fint att köra men stiftet var blött och sotigt när jag plockade ut det efter körningen.

Har även bytt plats på kablarna så det är inte anslutningen i spolen för det är samma cyl som missar.

Kan choken ha hängt sig så den cyllen blir dränkt eller är det något värre fel såsom ringbrott så han inte orkar tända pga för låga kompressioner?



Tackar på förhand för svar.

mvh.

Henrik
070317Anonym1Hej. Jag har gjort det på flera andra spolar som har ingjutna kablar, dock ej 500:ans. Ofta så är tändkabeln fastlödad på ett stift under ingjutningen, så det bör gå även här om man försiktigt bryter loss plasten över kabeln.

/2T
070317He rik0Går det att ta ur och byta kablar ur spolarna eller förstör man spolarna då?
Har lite tändproblem på en cylle och det verkar som det är kabelanslutningen i spolen som antagligen har ärgat eller så,blev bättre efter lite spray in vid kabelanslutningen men inte perfekt. Är en 500-84.

Henrik

| Sajten använder Cookies. |