Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2019-12-16 13:42 Välkommen: Anonym                                           Det finns 5 online just nu.
[ Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt ]
[ Logga in | RD T-shirts | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender
reservDELAR24.se

Kategori: Teknik Rubrik: RD 500
Startad av: cidair
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
130403motornörd11aj aj inte kul.......
130331cidair10Ny miss med några timmar! :-(

En 500 i sthlm för 25.000:-, blev budgivning.
130311motornörd9ja hos knalnaarpotz, dom e väldig trevliga och otrolig duktiga på 2takt. och dom har det mesta i reservdelar oxå till alla 2takt. usa finns billiga övra där jo ;)) mvh motornörd...
130311cidair8Oj! Hos Knaalnar eller?

Nu blev man avundsjuk.....



Missen berodde på att jag inte hann hem från jobb i USA i tid. :-(
130311motornörd7man ska vara ultra snabb när sånt dyker upp. hämtade en i holland förre vecka 7.400 euro. årsmodel 85. ny kopling kolvar + mer går som en dröm. var ute åka igår kallt skratt . men ett rent nöje ändå ;)) mvh motornörd ?
130311cidair6Missade den i Habo med några timmar.... :-(

58.000:-
130309motornörd5ok. finns väl inte så många i sverige bara lycka till.
130308cidair4Ja, där har jag kollat. Vilka fina cyklar han har!

Men hade ju helst köpt i Sverige
130306motornörd3rd 500 och andra tvåtakt kolla knalnaarpotz.nl
130305cidair2Tack Christian!

Jag vet faktiskt inte vad jag letar efter. Bara att jag är sååååå sugen på en RD 500.
130219Christian1Det absolut viktigaste med RD är att motorn fungerar. Den är relativt komplex och dyr att renovera. Två vevpartier, 4 cylindrar, 4 YPVS-ventiler som kan vara trasiga etc etc.



Tvåtaktsmotorer är lite luriga det behöver absolut inte finnas några missljud även om motorn är i uselt skick inuti. Nu är ju dessa hojar snart 30år gamla, antingen kan man hitta en hoj med en motor som varit renoverad, var noggrann med att undersöka om den som gjort jobbet verkligen vet vad dom gjorde.



En annan möjlighet är att hitta en lågmilad hoj som känns frisk i motorn. Långa mil är dock ingen garanti för felfritt skick, men det hjälper till.



Om man mot förmodan har flera RD500 att jämföra mellan så är mitt råd att känna hur den är att kicka, man kan faktiskt känna "spänstiga" kompressions-takter när man kickar. Jag har känt både friska och trötta motorer dör kicken mer eller mindre "rinner" ner. En sådan trött motor kan ändå starta och gå ganska bra, det är svårt att känna skillnad på 10 hästkrafter om man inte kör olika hojar vid samma tillfälle.



Gå på magkänslan är ett bra tips!

Jag har varit med om krånglande CDI och YPVS-boxar även om problemet på RD500 är klart mindre än på RD350, men det förekommer. Övrig teknik (chassi) är inga konstigheter, dom ventilerade skivorna kan vara svåra att få tag i original och att hitta en hoj med perfekta originalkåpor är nog inte så lätt nuförtiden. Du skriver ju inte riktigt vilket Du letar efter, fint originalskick, renoveringsskick, eller modifierad. Jag tror inte att det är billigare att hitta en RD500 utomlands, men säkert kan utbudet vara större.

Lycka till!

/ChristianRDT
130210cidair0Hej
Önskar lite tips om vad att tänka på vid köp av RD 500. Någon som importerat en 500?

| Sajten använder Cookies. |