| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 070512 | Anonym | 23 | hur fort ska en rd 125lc 83:a gå med en 175cc autisa trimcylinder070512 | Anonym | 22 | 175cc cylinder
070426 | Christian | 21 | Tyvärr inte!
Du har provat med att höja nålen gissar jag?
/ChristianRDT070422 | johan_77 | 20 | ok ! nu har jag en fråga om förgasarnålar... min nål heter 6DP19. den är är gansak trubbig. jag skulle vilja testa en nål som är mer långsmal. för nu känns det som den får för lite på mellanregistret sen jag gick ner i lågfartsmunstycke från 40 till 25. har möjligen Christian nån sådan att sälja !?
//johan070422 | Christian | 19 | När hojarna var nya 1982 rapporterades det om toppfarter på 145km/h.
Nuförtiden (särskilt med gamla förare långt över 18år dvs tunga gubbar) så brukar RD125LC (ej YPVS) gå att få upp i 130km/h ungefär, kanske 135-140 på mätaren om man lägger sig ner på tanken. Detta har mycket att göra med hur frisk Din motor är, kompression, hur mycket oljesot Du har i ljuddämparen, hur rätt förgasaren står etc.
/ChristianRDT070418 | johan_77 | 18 | ok.. då vet jag att det inte finns nån elektronisk spärr... men hur fort på mätaren ska en yamaha rd 125 lc-83 gå ? 070417 | Christian | 17 | Nej, det finns ingen elektronisk spärr. Med trimavgassystem kan man få de flesta RD att varva långt längre än original och därmed finns ingen sådan spärr, i alla fall inte vid "normala övervarv".
/ChristianRDT070416 | johan_77 | 16 | vi får se hur jag ska göra med mebranen.... ett mindre nålmunstycke står först i tur ! hur mycket ska en yamaha 125 lc varva... tycker min dör vid 9500 varv. finns det nån elektronisk spärr ? får gu upp lite mer i huvudmunstycke och se om det blir nån skillnad. fick upp den i 130 idag. då varvar den snudd på 10.000 varv ! 070412 | Anonym | 15 | Hej skulle nog inte funka så bra att göra dom själva!är nog rätt svårt att få dom mjuka och fölsamma,finns att köpa hos tex.Addemoto www.addemoto.se070411 | johan_77 | 14 | var köper jag moderna reeds av glasfiner eller liknande... kan man inte göra sånna själva av tunn glasfiber matta och polyester..plasta är man ju van vid som båtägare.070411 | johan_77 | 13 | om jag nu får surra lite till angående min 125a så tror jag att det ärt antinngen mina stålreeds som är för mjuka eller att den inte justerar upp tändningen som gör att hojen inter har nått mellanregister. så fort jag hamnar under 6000 varv så orkar den ingenting. hur kollar man tändning på med sån här tändningslampa på min modell ? fatttar inte riktigt vad som står i haynes boken !
//johan070410 | johan_77 | 12 | idag vände jag reedsen och då blev dom tätare... och så gick jag ner i pilotmunstycke från 40 till 25 och hojen gick bättre. men fortfarande okeslös på mellanregistret. kanske man skulle byta till andra moderan reeds...//johan070409 | Anonym | 11 | nä.. det tror jag inte kommer gå få dit orginal luftburk. har redan tagit bort den och siktar nu på ett uni filter eller motsvarande så småningom. hojen går bra på höga varv med 30 mm förgasare. men en grym svacka i registert mellan 4000-6000 varv. bara bludrar och absulut ingen ork. ska pröva gå ner i piotmunstycke från 40 till 20-25 ! kanske åker på byta nål med... fortsättning följer/johan070407 | Christian | 10 | Borde det inte gå att få dit original luftburk med den förgasaren, man får nog "vålda" på luftslangen, men det borde gå? Håller med Dig om störande insugsljud utan riktig luftburk. Låter helt klart osnyggt...
/ChristianRDT070405 | johan_77 | 9 | idag fick jag igång 125an med 30 mm mikuni förgasare. inte prövat så mycket men stör mig redan på insugningljudet som blev när jag tog bort luftburk och kör med ett litet filter bara. undrar om den fgår tystare om man byter till nått uni eller motsvarande... ut och testa mera i morgon !
//johan070402 | johan_77 | 8 | tänkte behålla separat olja... så 2-delad vajer !070402 | johan_77 | 7 | hej !
min förgtasare har jag dömt ut... den vägrade bara funka fast jag gjort allt. så blev less och köpte en mikuni 30 mmm ! idag när jag satte på den och allt passar så så var ju förstås vajrarna för korta. har någon nått tipps vad jag ska köpa för vajer ??070329 | Christian | 6 | Har Du tagit isär förgasaren, blåst rent överallt och kollat att Du har rätt munstycken?
/ChristianRDT070328 | johan_77 | 5 | hej igen !
fått igån hojen med ny kolv och borrad cylinder. men nått är alvarligt fel. med choken intryckt får den alldeles för mycket bensin. när man drar ut choken så börjar motorn rusa några sekunder och dör sedan av bensinbrist. mycket skumt !tror jag ska försöka få tag i nån vm 26-28 mm eller dellorto 30 mm som addemoto säljer. eller är 30 mm för stort !?070322 | johan_77 | 4 | Tack för det svaret.... nu är det bara vänta på att cylindern blir klar hos motorslipen så får vi se om det händer nått sen. funderar på att koppla ur oilinjection. eller vågar man lite på den ?
/johan070322 | Christian | 3 | Hej!
Det Du frågar om är en så kallad "boost bottle", eller på Yamaha-språk "Energy Induction". Teorin bakom detta är att när kolv/reedventiler stänger då kolven är på väg upp som bildas ett litet övertryck av den flödande gasen som precis var påväg in i cylindern. Denna gas går istället upp i boost-bottle'n. När motorn har tänt och det är dags att suga in friska gaser nästa arbetstakt kommer övertrycket i boostbottle'n precis i fas med detta och ger ett extra tryck på bränsle/luftblandningen in i cylindern. Det är egentligen tryckvågor som går fram och tillbaka och hjälper gasväxlingen. På en tvåcylindrig RD350 sitter det ett rör som sammanbinder de båda cylindrarna på liknande sätt så att cylindrarna hjälper varandra. På en encylindrig hoj går ju inte det och då tar man till "flaskan". Det är viktigt att slanglängd och volymen på flaskan är rätt annars fungerar det inte.
/ChristianRDT070319 | johan_77 | 2 | Hej Cristian ! äntligen nån som verka kunna nått !
jag har nu tagit bort cylinder och kolv... det satt en 56.25 mm kolv i den så den är borad en gång tidigare. det var väl nån liten skråma i den men kostar på och borrar till 56.50 nu men ny kolv ! har lite svårt men att bifoga bilder som är tillräckligt små. 140 i mailjet är det som sitter på. vi får väl se hur den går med nya cylindern. vad 17 är det för slang som sitter på ovansidan av insuget som går upp til en plastbehållare det stå Yamaha 10 W på ?
hade ett helvete med förgasaren. satt en halv dag med små kardeler och försökte få upp alla munstycken ! //johan070318 | Christian | 1 | hade inte Du en fråga på annat ställe där Du skrev 450 i main jet?
Om Du har 140 och det känns för stort och 155 är original måste något annat vara fel. Flödar förgasaren? Ryker hojen? Luktar det mycket tvåtaktsolja?
Hur står nålen och övriga grejer i förgasaren? Jag kan inte se någon bifogad bild men tipset är att köpa Haynes mekarbok för att ställa in oljepumpen. Mitt tips med kompression
är faktiskt (detta kanske låter dumt) men att känna/kicka med handen. En frisk motor har väldigt tydlig skillnad mellan kompression och vanlig "runddragning". Känner Du ingen tydlig skillnad mellan kompression och resten under kickandet så är det fel i kolv/cylinder. Detta kanske låter lite fånigt men jag lovar, en RD500 räcker att man kickar en gång så känner man direkt om den är frisk eller inte. Det är faktiskt märkbar skillnad.
RD125 är lite lurig eftersom det i princip är ett motorvarv per kick (ganska snål utväxling) men jag tror Du förstår vad jag menar.
Lycka till!
/ChristianRDT070315 | johan_77 | 0 | Hej !
Min 125 CC bluddrar grymt och är allmänt okörbar. jag har 140 i huvudmunstycke och det känns alldels för stort. är 155 standard ? sen undrar jag om min oilinjection är rätt inställd. bifogar en bild ! Har ej hittat nån kompmätare men är det nån som vet vad jag ska ha för värde på kompression ?
//johan | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |