Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-04-20 16:30 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: RD 125 förgasare
Startad av: bertone_x19
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
120609bertone_x196Antar att man ska berätta vad som händer även när man gjort bort sig...

Trotteln i den nya förgasaren var kortare än den gamla, med följd att fästpunkten för gaswiren hamnade ca två cm längre ned - resultat att trotteln aldrig kom ner till tomgångsskruven! Har testat med en lös wire-stump, och nu verkar motorn varva fint - dags att jag reda på en ersättningswire, och sen bör det var ok...
120515Christian5Ta isär och kolla vad det sitter för huvudmunstycke i. Jämför med vad det skall vara original (minns ej i huvudet). Om Du har original avgassystem och luftburk skall Du bestycka förgasaren original. Kolla även hur nålen står. Blandskruven påverkar inte på höga varvtal / full gas.

Lycka till,

ChristianRDT
120513bertone_x194Har monterat en ny förgasare, och nu är det urprungliga problemen borta. Men jag har fått ett nytt - den går nu dåligt på höga varav. Från ca 4500 varv börjar den bluddra - förmodligen något som behöver justeras med den nya förgasaren, men jag vet inte vad? Testa med luftblandningsskruven, men den påverkar inte mycket - vad mer kan jag testa med?
120428bertone_x193Testa båda metoderna, och det funkade bra - tack för hjälpen!
120428faren2Du kan peta in gummianslutningen i luftburken sen kan du dra av förgasaren från insugsröret. Vid montering så sätter du g-ansl. på förgasaren sen förg. på insuget då är g-ansl.utanför luftburken sen petar du ytterdelen på g-ansl. på plats på luftburken. För att mjukna gummina så kan man värma dessa lite lätt men en värmepistol, försiktighet skall dock iaktagas om det finns rinnande bensin.

Mats
120425Christian1Prova att "vrida" den på plats, lossa slangklämman framför och bakom förgasaren, ta gärna ur trotteln (gaswiren är ibland för kort för att kunna vrida), sedan skall Du kunna "vrida upp" förgasaren på plats så mycket att Du kan lossa koppen (4 skruv) och komma åt. Fast självklart är det bäst att ta loss förgasaren, detta är en nöd-lösning.

/ChristianRDT
120421bertone_x190Har en cykel som dör på tomgång när choken stängs av, samt pissar bensin. Vill därför ta loss förgasaren, och kolla igenom den... hur tar jag enklast loss den? Den sitter fast mellan in & utsuget, och jag vet inte om jag vågar ta i tillräckligt med tanke på gummianslutningarnas ålder?

| Sajten använder Cookies. |