| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 070329 | Anonym | 4 | Bytte tändstift och mätte de jag bytte ut och gissa vad. Ett var det fel i så gnistan (om det fanns någon) hoppade lite som den ville. Det var nya stift men ändå..
Nu funkar den perfekt, allt som allt 70kronor på stift..070323 | Christian | 3 | Det här är ett vanligt problem på RD350. Låt mig gissa: Det blir värre när det är fuktigt eller kallt ute?
Det finns olika teorier om varför det blir så, den vanligaste är att grafiteringen av trottlarna (det svarta) slits så att friktionen ökar vilket gör att de kärvar. Förgasare blir ju rejält kalla vid körning dels p.g.a. det höga luftflödet men även av bränsleförångningseffekten.
Hur som helst så är en lösning att montera starkare trottelfjädrar. Man kan ju också byta trottlar men dom är rejält dyra nya och alla begagnade verkar vara ungefär lika slitna. Konstigt nog är min erfarenhet att endast vissa RD350 drabbas av detta,
även om det är ganska vanligt.
Skulle vara intressant att ha flera RD och byta trottlar mellan dessa för att se till att problemet följer trottlarna eller inte.
Hursomhelst så har jag låtit tillverka en sats förstärkta trottelfjädrar på professionell fjädertillverkningsfirma. Dom är gjorda exakt som originalfjädrarna men med dubbla fjäderkonstanten (dubbel kraft krävs för att trycka ihop dem).
Jag gjorde dessa för att jag hade problem med hängande gas på Turbo350n.
Där var det laddtrycket som var boven,
sedan kom jag på att det även kunde bota detta problem på icke-turbo RD.
Firman som gjorde fjädrarna tog rejält betalt för maskinställtiden, sedan kostade det nästan inget mer att göra 100 än att göra 2 fjädrar. Jag tror jag gjorde runt 20-30st och jag har nog några par kvar. Säljer dessa för, 250kr/par eller 150kr/1st. Detta är alltså inte för att bli rik utan för att täcka mina egna sorger....förlåt kostnader. Det är inget löfte att det fungerar på Din hoj men 4 av 5 personer har fått problemet löst av dessa fjädrar.
Det kan ju också vara något annat problem i Dina förgasare naturligtvis.
Ett alternativt är tjuvluft på insugssidan, det ger också samma fenomen med hängande varvtal, precis som personen innan skriver.
Det kan man dock prova om motorn känns stark eller inte på detta höga varvtal.
Är det tjuvluft som är det ett svagt förhöjt varvtal så att säga, det är ju alldeles för mager blandning.
Är det kärvande trottlar är det ju en stark motor eftersom blandningen är rätt (motorn tror ju att Du gasar),
prova och känn med kopplingen/växel
om motorn känns normalt "stark" eller är väldigt svag.
Lycka till!
/ChristianRDT070311 | Anonym | 2 | Skall kontrollera detta. Tack för snabb respons. 070311 | Anonym | 1 | Hej.
Plocka bort förgasarna och kolla alla munstycken blås med tryckluft.
innan du säter ihop allt igen så kolla alla packningar, förmodligen drar den tjyvluft någonstans.
Glöm inte att spänna trottellocken riktigt.
Lycka till
070311 | Anonym | 0 | Hej!
Har en 350 -83 som rusar och ej vill gå ned på tomgång efter gaspådrag. Någon som kan veta vad detta beror på?
Om jag däremot stänger av motorn och slår på den igen när varvräknaren kommer ner på tomgång så startar den och stannar på tomgång. Tacksam för ideer.
Urre67 | | | | | |