| Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad. 100508 | Christian | 3 | Du skriver inte vilken modell det är. Eftersom Du skriver "cylindrar" så gissar jag på RD350. I fall det rör sig om en RD500 är svaret lite mer komplext men ändå i stora drag detsamma.
Om det verkligen är olja (motorolja) så kommer det inte via toppackningen eftersom där finns endast kylvatten och förbränningsgaser (bränsle,luft,tvåtaktsolja via bränslet och avgaser). Kan vara svårt att se skillnad på men försök kontrollera om det är bensin/avgaser eller ren motorolja.
Om det är motorolja så kan det vara vid vattenpumpen eller o-ringen precis som pelleRD skriver.
Titta på en sprängskiss över kylsystemet (finns en bra bild i t.ex. Haynes)där ser man att kylvattnet inte möter motorolja på många ställen, det är i princip endast vid vattenpumpen och den interna slang-anslutningen genom delar av motorn, där just den påtalade o-ringen kan ställa till problem.
Det andra stället kylvatten möter något annat är i topplock och cylindrar, men där finns ingen motorolja.
Lycka till!
/ChristianRDT100504 | pelleRD | 2 | Kan vara tätningen till vattenpumpen alt oring till kylarslang(vattenpump) om det är rd350100504 | twostroker | 1 | Kanske är toppackningen som inte är tät. 100501 | masseri | 0 | Jeg oppdaget at det er en del olje,i kjølevannet.Lurer på hvor i motoren denne lekasjen er?Skal alikevel ta av sylinderene en dag.Fikk tak i et sett med Billet power valves.Fra tss i Australia. | | | | |